لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۵

امیدواری‌ها برای تأمین صلح در افغانستان و تلاش‌ها در این راستا!


ارشیف
ارشیف

مسئولین سفارت‌های پاکستان و ایران در افغانستان بر تامین صلح در این کشور تأکید دارند و می‌گویند که نیاز است تا کشورهای منطقه و جهان از گفتگو های صلح به رهبری افغان‌ها حمایت کنند.

  • پاکستان

معاون سفارت پاکستان در افغانستان می گوید که تلاش‌ها برای تامین صلح در افغانستان سریع شده و امیدوار است که نتیجه مثبت بدهد.

شهباز خان این سخنان را روز سه شنبه «۱۳ قوس ۱۳۹۷» در سومین نشست سفیران جوان صلح از کشورهای افغانستان، ایران، پاکستان و تاجکستان در کابل مطرح کرد.

سفارت پاکستان در کابل
سفارت پاکستان در کابل

او افزود:

"دلایل جهانی و تحلیل‌ها نشان میدهد که مشکل افغانستان از راه جنگ حل نمی شود ما باید برای حل مشکلات راه سیاسی را جستجو کنیم، ترمنالوژی دوم را که ما می‌بینیم، پروسه صلح افغانستان باید به رهبری افغان ها باشد."

وی همچنان گفت مهم است ما بجای تضادها روی مشابهت‌ها و مسایل مشترک تمرکز کنیم.

  • ایران

این نشست از سوی مرکز رسانه‌های همگانی افغانستان (مدیوتیک) دایر شده بود، و سفیران جوان صلح از کشورهای افغانستان، ایران، پاکستان و تاجکستان همراه با مقامات سفارت‌های این کشور مقیم در افغانستان دعوت شده بودند.

پیش از این سفیران جوان صلح این کشورها نشست های را در تاجکستان و پاکستان برگزار کرده اند.

از سوی هم محمد رضا بهرامی سفیر ایران در افغانستان در این نشست گفت که وضعیت بد افغانستان می‌تواند تمام منطقه را بی ثبات کند و نیاز است که تمامی کشورهای منطقه به شمول ایران برای حل چالش های موجود مبارزه موثر کنند.

آرشیف: سفارت ایران در کابل
آرشیف: سفارت ایران در کابل

او افزود:

"خاک افغانستان نه باید در رقابت‌ها و تضادها خارجی‌ها شامل شود، اگر ما همه در این منطقه زنده‌گی می کنیم و پذیرفتیم که صلح هدف مشترک ماست باید از تضاد های بیرونی در منطقه خودداری کنیم."

آقای بهرامی همچنان گفت که گسترش همکاری‌های اقصتادی و ترانزینی میان کشور های منطقه میتواند با صلح کمک کند.

این حرف‌ها در حالی مطرح می‌شود که حکومت افغانستان بار بار پاکستان را در نا‌امنی های این کشور دخیل دانسته است و همچنان ادعاهای موجود است که ایران به مخالفین مسلح دولت افغانستان کمک می کند.

  • تاجکستان

در این نشست فتح الله کاسی و شنهاز دوتن از سفیران جوان از کشورهای پاکستان و تاجکستان گفتند که وضعیت بد منطقه بالای نسل جوان که در پیشرفت و صلح نقش ار زنده دارند نیز تاثیر منفی گداشته است.

آنان می‌گویند که باید بالای حکومت‌های شان فشار بیاورند تا برای تامین صلح در افغانستان تلاش نمایند.

مسعود مومن مسئول روابط عامه مرکز رسانه‌های همگانی افغانستان (مدیوتیک) گفت که آنان تلاش دارند تا در آینده نیز نشست‌های را برای سفیران جوان دایر نمایند تا ذهنیت مردم منطقه در باره صلح روشن شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG