لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۵

دنیا: بازار گفتگوهای صلح بار دیگر گرم شده‌است


سفر زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان به کشورهای منطقه از مهم‌ترین مطالب و تبصره‌های روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

دنیا

روزنامه دنیا در سرمقاله‌اش زیر عنوان "بازار گفتگوهای صلح بار دیگر گرم شده" نوشته که تلاش‌ها برای حل قضیه افغانستان از راه مذاکرات تسریع شده‌است.

سرمقاله نویس گفته که سفر آقای خلیل‌زاد و یک هیئت طالبان به پاکستان نیز برخی از این تلاش هاست و آنان با مقامات پاکستانی در این مورد گفتگو خواهند داشت.

به گفته سرمقاله نویس حالا که در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی برای حل مشکل کنونی افغانستان تلاش‌ها افزایش یافته نیاز است که در داخل این کشور اجماع به میان آید و از این روند پشتیبانی گسترده صورت گیرد.

سرمقاله نویس در اخیر نوشته که حکومت، رهبران سیاسی و قومی، فعالان مدنی، احزاب سیاسی، نهاد‌های زنان و رسانه‌ها از صلح که حاکمیت و استقلال افغان‌ها در آن مصون باشد حمایت کرده و برای موفقیت این روند تلاش نمایند.

مسیر

روزنامه مسیر نیز سرمقاله‌اش را به همین موضوع اختصاص داده و گفته که برای گفتگوهای مستقیم با طالبان امریکا نیاز به پاکستان دارد و از این کشور خواسته که در بخش صلح همکاری کند.

سرمقاله نویس نوشته‌است، هر چند در مورد دیدار زلمی خلیل‌زاد با مقامات پاکستانی جزئیات ارائه نشده اما ممکن وی از اسلام آباد خواسته باشد که بالای طالبان فشار وارد کند تا برای گفتگوهای رو در رو با حکومت افغانستان حاضر شوند.

سرمقاله نویس گفته‌است، این‌که پاکستان به خواست امریکا در این باره پاسخ مثبت خواهد داد یا نه، آیا فشار بر طالبان وارد خواهد کرد یا خیر، پرسش‌های است که بعداً به آن پاسخ داده خواهد شد.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در مطلبی به نقل از منشی عمومی ناتو گفته که روسیه و امریکا باید از روند صلح افغانستان به رهبری افغان‌ها حمایت کنند.

در مطلب آمده‌است که منشی عمومی ناتو در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو این پیمان تأکید کرده که آنان از تلاش‌های صلح به مالکیت افغان‌ها پشتیبانی می‌کنند و با نیروهای امنیتی افغان به کمک‌های نظامی‌شان ادامه می‌دهند.

روزنامه این سخنان ینس ستولتنبرگ منشی عمومی ناتو را نیز به نشر رسانیده که گفته است، طالبان مسلح از راه جنگ موفق نخواهند شد و بهتر است که راه صلح را در پیش گیرند و به میز مذاکره با حکومت افغانستان حاضر شوند.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG