لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۵

شمار افراد مبتلا به بیماری ایدز در ولایت هرات افزایش یافته‌است


ولایت هرات زیر تهدید گسترش مریضی ایدز در افغانستان قرار دارد.

مسئولان صحی در این ولایت می‌گویند که تشخیص نشدن مهاجرین در مرز و افزایش شمار معتادان مواد مخدر باعث افزایش افراد مبتلا به ایدز در این ولایت شده‌است.

در سال جاری پنج تن از مریضان مبتلا به ایدز در ولایت هرات جان‌های‌شان را از دست داده‌اند.

مسئولان صحی در هرات می‌گویند که ۲۸۶ تن در مرکز تداوی مریضان ایدز در این ولایت ثبت شده‌اند.

از این میان، ۱۰۷ تن از خدمات درمانی رایگان مرکز درمان مریضان مبتلا به ایدز بهره می‌برند.

عارف شهرام، مسئول مرکز درمان مریضان ایدز هرات در حاشیه تجلیل از روز جهانی مبارزه با ایدز می‌گوید که در جریان سال‌جاری ۲۶ واقعه ایدز در این ولایت به ثبت رسیده‌اند.

او می‌افزاید که شیوع این بیماری در ولایت هرات رو به گسترش است.

وی گفت:

"متأسفانه بعد از ولایت کابل، هرات زیادترین افراد مبتلا به مریضی ایدز را دارد، بخاطر این‌که ولایت هرات یک ولایت سرحدی است و فکتورهای تهدید کننده که در سطح افغانستان زیاد است در ولایت هرات بیشتر محسوس می‌شود."

دومین مرکز درمان مریضان مبتلا به ایدز در سطح افغانستان در ولایت هرات فعالیت دارد.

به گفته‌ مسئولان صحی هرات، تنها مرکز بررسی مریضی ایدز در مرز اسلام قلعه در نزدیکی مرز ایران، به دلیل نبود بودجه مسدود شده‌است.

مسدود شدن این مرکز، نگرانی‌ها مبنی بر مشخص نشدن مهاجرین مبتلا به ایدز را افزایش داده‌است.

سید اشرف سادات فعال مدنی در هرات از مسدود شدن مرکز تشخیص مریضی ایدز انتقاد می‌کند و این اقدام مسئولان صحی را یکی از دلایل افزایش مریضان مبتلا به ایدز در ولایت هرات عنوان می‌کند.

وی گفت:

"مسلماً نیاز به فعال بودن این مرکز صحی برای گرفتن تست از بازگشت کنندگان وجود دارد. اگر ما به این موضوع بی‌توجه باشیم و ایدز یک مریضی ویروسی است و شیوع آن در جامعه باعث یک درد سرنو برای جامعه به شدت آسیب پذیر ما باشد."

آمار مبتلایان به مریضی ایدز در میان معتادان زرقی به مواد مخدر زیاد عنوان شده‌است.

مطیع الله یک تن از این معتادان است که چهار سال می‌شود به مریضی ایدز مبتلا می‌باشد.

وی می‌گوید:

"به این مریضی از طریق مواد مخدر، از طریق پیچکاری‌های آلوده مبتلا شدم و حالا حدود چهار سال می‌شود که به این مریضی گرفتار شده‌ام، حالا در مرکز درمان مریضان ایدز در شفاخانه دولتی هرات تحت تداوی قرار دارم."

بر بنیاد آمارهای مسئولان صحی، ۲۷۱۶ تن به مریضی ایدز در افغانستان مبتلا هستند و ۷۵ درصد مبتلایان به این مریضی را مردان و ۲۵ درصد را زنان تشکیل می‌دهد.

هرات پس از کابل، دومین ولایت در افغانستان است که بیشتر آمار مبتلایان به مریضی ایدز در آن به ثبت رسیده‌است. داکتران در مرکز تداوی مریضان مبتلا به ایدز می‌گویند در صورت افزایش نیافتن امکانات برای تشخیص و پیش‌گیری، شمار مبتلایان به این مریضیافزایش خواهد یافت.

شاه پورصابر، هرات

XS
SM
MD
LG