لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۸

شورای ملی: پاکستان با پروسه صلح افغانستان همکاری لازم نمی‌کند


کمیسیون های روابط بین الملل هر دو مجلس شورای ملی می‌گویند که پاکستان با پروسه صلح افغانستان همکاری لازم نمی‌کند و نیاز است تا امریکا فشارها بر این کشور را بیشتر سازد.

کمیسیون‌های روابط بین الملل هر دو مجلس شورای ملی به این باور اند که پاکستان در پروسه صلح افغانستان همکاری صادقانه نداشته و در زمینه بازی دو گانه را به پیش می‌برد.

داوود کلکانی معاون کمیسیون روابط بین الملل ولسی جرگه روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که صلح به همکاری پاکستان در افغانستان تأمین نمی‌شود.

او افزود:

"باور من این است که پاکستانی‌ها در قضیه افغانستان صداقت ندارند و همیشه سیاست دوگانه را باز کرده‌است به جهانیان به ویژه به امریکا تعهد نمود اما خلاف آن عمل کرد آن کشور در قضیه افغانستان صادق نیست باور من این است که در این کشور صلح از سوی پاکستان تامین شده نمیتواند."

داوود کلکانی
داوود کلکانی

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که روز چهارشنبه زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان در پاکستان با عمران خان صدراعظم و وزیرخارجه آن کشور در اسلام آباد ملاقات داشت.

آژانس خبری اسوشتیتد پرس گفته است که عمران خان در دیدار با خلیل‌زاد این تعهد را نکرد که طالبان را آماده گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان می سازد.

اما به نقل از دفتر صدراعظم پاکستان، قریشی وزیرخارجه این کشور به خلیل‌زاد اطمینان داد که اسلام آباد در خصوص صلح حکومت افغانستان با طالبان همکاری لازم خواهد کرد.

همچنان گفته شده‌است که در دیدار روز گذشته در مورد نامه رئیس جمهور ترمپ به صدراعظم پاکستان نیز صحبت شده است نامۀ که در آن از پاکستان خواستار همکاری در پروسه صلح افغانستان شده است.

زلمی خلیل‌زاد در حالی با مقامات پاکستان در مورد افغانستان بحث می کند که به نقل از آژانس خبری اسوشتیتد پرس یک هیئت چهار نفری از دفتر طالبان در قطر هم به اسلام آباد رفته است.

خلیل‌زاد با شاه محمود قریشی نیز دیدار کرد
خلیل‌زاد با شاه محمود قریشی نیز دیدار کرد

یک منبع طالبان به رادیو آزادی گفته است که پنج تن از رهبران این گروه چون شیر محمد عباس ستانکزی، شهاب الدین دلاور، دین محمد حنیف، سهیل شاهین و عبدالسلام مدنی به هدف مشوره با ملا هبت الله رهبر طالبان به پاکستان رفته اند.

این منبع همچنان گفته است که شورای کویته نیز مشوره‌ها در مورد پروسه صلح را آغاز کرده است.

در عین حال سید صفی الله هاشمی عضو کمیسیون روابط بین الملل مشرانو جرگه افغانستان نیز می گوید که پاکستان با افغانستان و امریکا بازی دوگانه را انجام میدهد.

او افزود:

"نگرانی این است که پاکستان باز هم بازی دوگانه را انجام می‌دهد تا زمانکه به گونه واضح یک چراغ سبز نشان داده نشده و نتایج قابل ملاحظۀ بدست نیاید بالای حرف های پاکستان اعتبار نیست."

اعضای کمیسیون های روابط بین الملل هر دو مجلس شورای ملی تاکید دارند که امریکا باید پاکستان را وادار به همکاری صادقانه در پروسه صلح افغانستان نموده و فشارها علیه آن کشور را افزایش دهد چون به نقل از آنان آن کشور بر طالبان نفوذ دارد و در زمینه همکاری لازم کرده میتواند.

این در حالیست که سخنگوی قوای مسلح پاکستان گفته است در مورد نفوذ طالبان بر پاکستان مبالغه می شود.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG