لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۹

ارگ: خلیل‌زاد در مورد نتایج دیدارهایش در پاکستان به رئیس جمهور غنی معلومات داد


ارگ می‌گوید که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به رهبری حکومت وحدت ملی در مورد تلاش‌هایش در خصوص صلح معلومات داده‌است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در باره جزئیات سفر تازه‌اش به پاکستان و دیگر کشورهای منطقه با رهبری حکومت وحدت ملی گفتگو کرده است.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور با ابراز این مطلب میگوید که آقای خلیل‌زاد در مورد نتایج دیدارهایش با مقامات پاکستانی به رئیس جمهور و رئیس اجرائیه معلومات داده‌است.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

آقای مرتضوی روز پنجشنبه در این باره به رادیو آزادی گفت:

"آقای خلیل‌زاد در رابطه به سفرهای که در این روزها به منطقه داشته و سفرهای آینده که به برخی از کشورها دارد معلومات ارائه کرد، تاکید رئیس جمهور نیز به این بود که همکاری مشترک کشورهای از جمله ایالات متحده امریکا می‌تواند افغانستان را در زمینه رسیدن به یک صلح پایدار کمک کند."

به گفته آقای مرتضوی رئیس جمهور غنی در دیدار با آقای خلیل‌زاد گفت که حکومت افغانستان برای تامین صلح در افغانستان اراده جدی دارد و هیئت مذاکره کننده‌اش با طالبان را در نشست ژنیو مشخص ساخته است.

زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در سومین سفرش به کشورهای منطقه نخست به اسلام آباد رفت.

خبرگزارش اسوشیتد پریس گفته که مقامات پاکستانی به وی اطمینان داده اند که از گفتگوهای صلح و تامین امنیت در افغانستان پشتیبانی می‌کنند.

در عین حال حکومت پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفته که صدراعظم، وزیر خارجه و لوی درستیز اردوی پاکستان در دیدار با آقای خلیل‌زاد گفته اند که آنان خواهان ختم جنگ در افغانستان هستند.

از سوی هم نیکولاس کی سفیر بریتانیا در کابل روز پنجشنبه در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی تلاش‌های زلمی خلیل‌زاد در زمینه صلح را مؤثر خواند و گفت که دیدارهای مستقیم وی با طالبان می‌تواند نتایج بهتر داشته باشد.

در این حال رویید اشراق از کارشناسان روابط بین الملل میگوید که حکومت افغانستان حق دارد تا از جزئیات تلاش های صلح آقای خلیل‌زاد آگاه شود:

"حکومت افغانستان به حیث یک طرف معادله سیاسی صلح و جنگ این کشور حق دارد بفهمد که زلمی خلیل‌زاد چه دیدارهای داشته و در آن کدام مسایل مورد بحث قرار گرفته است، حکومت افغانستان باید موضع خود را مشخص بسازد به ویژه انتخابات ریاست جمهوری پیشرو است، آیا انتخابات را به موقع برگزار کند و یا هم یک مقدار انعطاف پذیری داشته باشد و مسایل دیگری که وجود دارد."

پیش از این گفته شده که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان بر علاوه کابل و اسلام آباد به شش کشور منطقه از جمله روسیه و قطر نیز سفر می‌کند.

رسانه‌های غربی گزارش داده اند که همزمان با سفر آقای خلیل‌زاد به اسلام آباد یک هیئت طالبان نیز از دفتر قطر این گروه به پاکستان رفته است.

یک منبع طالبان بدون افشای نامش به رادیو آزادی گفت که این هیئت برای بحث و مشوره در خصوص صلح با ملا هبت الله آخوند رهبر طالبان در پاکستان به سر می برد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG