لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۰

سفیر بریتانیا در کابل ابراز امیدواری میکند که تلاش‌های صلح هرچه زودتر نتیجه بدهد


نیکولاس کی سفیر بریتانیا در کابل ابراز امیدواری میکند که تلاش‌های صلح افغانستان هرچه زودتر نتیجه بدهد.

سفیر بریتانیا در کابل هرچند می‌گوید به توانایی نیروهای امنیتی افغان برای تامین امنیت انتخابات ریاست جمهوری باور دارد اما تاکید میکند که اگر مذاکرات صلح پیش از انتخابات به نتیجه برسد بهتر خواهد بود.

نیکولاس کی روز پنجشنبه در مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی گفت که تلاش‌های جدی برای رسیدن به صلح ادامه دارد و نقش زلمی خلیل‌زاد در این راستا بسیار مهم است.

آقای کی که در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در بروکسل به حیث نماینده ملکی ناتو در افغانستان گماشته شده می‌گوید، هرکس در این کشور باید فکر کند که در روند صلح چه نقشی را می‌تواند ایفأ کند.

او افزود:

"باور مهم است، برای صلح باید یک اجماع ملی وجود داشته باشد، این فکر باید باشد که صلح به چه معنی، احزاب و گروه‌ها برای صلح چه انجام داده می‌توانند و این که آنان برای صلح چه قیمت را پرداخت می‌کنند."

به گفته آقای کی همواره از جنگ و تجهیز نیرو های امنیتی افغان سخن زده شده اما حالا باید در باره وضعیت مکاتب، شفاخانه ها و دیگر بخش های خدمات عامه فکر شود.

اما سفیر بریتانیا در کابل تأکید می‌کند که در این بخش‌ها زمانی کارهای مهم انجام شده می‌تواند که زمینه صلح و آشتی ملی در افغانستان فراهم گردد.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان مرحله سوم سفرش به کشورهای منطقه را آغاز کرده‌است.

نیکولاس کی نیز ابراز امیدواری می‌کند که تلاش های آقای خلیل‌زاد هرچه زودتر به نتیجه مطلوب برسد.

سفیر بریتانیا در کابل در پاسخ به این پرسش رادیو آزادی که اگر روند صلح به زودی به نتیجه نرسد، وی به انتخابات پیشرو به چه دید نگاه می‌کند گفت:

او افزود:

"هر قدر زود که صلح و گفتگو میان افغان‌ها ممکن باشد ما از آن استقبال می‌کنیم، نیروهای امنیتی افغان در ماه انتخابات ماه اکتوبر توانایی‌های‌ شان را نشان دادند، ما باور داریم که آنان بازهم برای انتخابات ریاست جمهوری پلان دارند و می‌توانند امنیت آن را تأمین نمایند."

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام داشته که انتخابات ریاست جمهوری در این کشور در ۳۱ حمل سال پیشرو برگزار خواهد شد.

اما زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان پیش از این ابراز امیدواری کرده که توافق صلح قبل از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور صورت گیرد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG