لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۸

شورای صلح: تلاش‌های اخیر کشورهای منطقه و امریکا ما را به صلح نزدیک ساخته است


شورای عالی صلح افغانستان سفر زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به مسکو را یک سفر مهم می‌داند.

مسئولان شورای عالی صلح افغانستان میگوید که تلاش های اخیر کشورهای منطقه و امریکا آنها را به صلح نزدیک ساخته است.

عطاوالرحمن سلیم معاون این شورا به روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی سفر اخیر زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان را به مسکو مهم خوانده و گفت که آنها امیدوارند که این سفر آقای خلیل‌زاد سبب آغاز گفتگوهای مستقیم صلح گردد.

عطا الرحمن سلیم
عطا الرحمن سلیم

او افزود:

"اخیراً علاقه‌مندی مسکو در مورد مسایل افغانستان بسیار زیاد شده‌است، نشست که در مسکو برگزار شد و نشست دوم را که به ادامه این نشست میزبانی می‌کند، روابط را که با طالبان ایجاد کرده و برای این گروه دعوت شرکت در نشست مسکو را داد این همه نشان می‌دهد که روسیه هم در کنار دیگر کشورها در مسئله افغانستان نقش مهم دارد پس من فکر می‌کنم که سفر زلمی خلیل‌زاد به مسکو مهم بوده و دستآوردهای خوب داشته باشد."

این در حالیست که روز گذشته زلمی خلیل زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان پس از ملاقات با مقامات افغان روانه مسکو گردید.

در یک اعلامیه سفارت امریکا در کابل گفته شده است که آقای خلیل‌زاد پس از ملاقات با رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه به مسکو رفت.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان روز گذشته به رادیو آزادی گفت که آقای خلیل‌زاد در مورد نتایج گفتگوهایش با مقامات پاکستانی به محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله معلومات داد.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

زلمی خلیل‌زاد پیش از این در سفرش به پاکستان با عمران خان صدراعظم و شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در اسلام آباد ملاقات کرد.

آقای خلیل‌زاد در حالی به مسکو سفر کرده است که دو روز قبل ینس ستولتنبرگ سر منشی عمومی ناتو صدا کرد تا از تلاش های که امریکا بخاطر صلح افغانستان آغاز کرده است حمایت شود.

وی از کشورهای منطقه به‌خصوص روسیه و ایران خواست که با پروسه صلح به رهبری افغان ها همکاری کنند.

این سومین دور سفرهای زلمی خلیل‌زاد به کشورهای منطقه می‌باشد اما وی در دو دور گذشته به مسکو سفر نکرده بود.

در این حال هیئت اداری کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه می‌گوید که در حالی که مسکو از موجودیت گروه داعش در افغانستان حراس دارد واشنگتن باید آن کشور را قناعت بدهد که آنها در برابر تمام گروه های مسلح در افغانستان به گونه یکسان عمل می‌کند.

داوود کلکانی معاون این کمیسیون روز جمعه در این مورد به رادیو آزادی گفت:

داوود کلکانی
داوود کلکانی

"هرگاه امریکا به روس ها قناعت بدهد که آنها در برابر گروه داعش در افغانستان مبارزه میکنند و موقف آن در خصوص مسایل منطقه با روسیه در تکر نیست، پس در این شک نیست که این مسئله سبب شود که روسیه با امریکا در پروسه صلح افغانستان همکاری کند."

انتظار می‌رود زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان پس از روسیه به کشورهای ازبکستان، ترکمنستان، بلجیم، امارات متحده عربی و قطر نیز سفرهای را انجام دهد.

این دور سفر آقای خلیل‌زاد در دوم ماه جاری میلادی آغاز شده و به اساس معلومات وزارت خارجه امریکا به تاریخ ۲۰ این ماه به پایان میرسد.

گزارش: جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG