لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۹

نهادهای ناظر: کمیسیون‌ها سبب ایجاد بحران در پروسه انتخابات نشوند


اتحاد نهادهای ناظر انتخابات برای تامین شفافیت با آنکه تصمیم اخیر کمیسیون شکایات انتخاباتی را در خصوص ابطال آرای حوزه کابل قانونی میداند اما تاکید میکند که این کمیسیون باید در تصمیم خود تجدید نظر کند.

اتحاد نهادهای ناظر انتخاباتی برای تامین شفافیت از کمیسیون های انتخاباتی میخواهد که تصامیم شان را با احتیاط اتخاذ نموده و سبب ایجاد بحران در این پروسه ملی نشوند.

اعضای این اتحاد پس از اعلام تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی و عکس العمل کمیسیون مستقل انتخابات در خصوص ابطال آرای انتخابات حوزه کابل به روز جمعه با پخش اعلامیه موقف خود را بیان کردند.

خلیل روفی یکی از اعضای این اتحاد اعلامیه را به خوانش گرفته که در بخش از آن چنین آمده بود:

خلیل روفی
خلیل روفی

او افزود:

"اتحاد ضمن این‌که تصمیم اخیر کمیسیون شکایات انتخاباتی را قانونی میداند عملی بودن و روحیه تصمیم پذیری را در وضعیت فعلی، ضعیف و پُرچالش می‌داند، در عین حال وضعیت حاکم میان هر دو کمیسیون نسبت به تطبیق مراحل بعدی انتخابات شکننده و با مشکلات جدی همراه است، اتحاد بخاطر بیرون رفت از بن بست فعلی از کمیسیون شکایات میخواهد تا در تصمیم خود تجدید نظر نماید."

در اعلامیه به کمیسیون شکایات انتخاباتی سفارش شده است که در قدم نخست ابطال محلات و مراکز که علایم تقلب در آن وجود دارد صورت گرفته، در قدم دوم صحت بودن مراکز و محلات باقی مانده که به ابطال نرفته اند سنجیده شود.

در اعلامیه همچنان تاکید شده که هرگاه دیده شود که اکثریت محلات و مراکز از صراحت حکم ماده ۹۴ قانون انتخابات بی بهره استند و عالانه بودن انتخابات زیر پرسش قرار دارد در آن صورت حکم ابطال عملی گردد.

اتحاد نهاد های ناظر انتخاباتی برای تامین شفافیت متشکل از شش نهاد به شمول موسسه اجتماع انتخابات آزاد و عادلانه، موسسه دیده بان انتخابات شفافیت افغانستان و موسسه ملی و اجتماعی جوانان افغانستان میباشد.

در این حال یوسف رشید یکی دیگر از اعضای این اتحاد و رئیس اجرائیو بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان یا فیفا و با اشاره به کشمکش های اخیر میان دو کمیسیون تاکید کرد که با آرای مردم باید احترام شود.

وی در عین حال آنچه مدیریت ضعیف کمیسیون مستقل انتخابات خواند انتقاد کرده و تاکید کرد که این کمیسیون نظریات آنها را در خصوص پروسه انتخابات نادیده گرفته و خود یک کمیسیون غیر مسلکی و ضعیف میباشد.

این در حالیست که روز پنجشنبه کمیسیون شکایات انتخاباتی آرای انتخابات حوزه کابل را باطل اعلام کرده اما ناوقت همین روز کمیسیون مستقل انتخابات این تصمیم را سیاسی، عجولانه و غیر بنیادی خوانده و آن را رد کرد.

این کمیسیون گفت که تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی بربنیاد اسناد و مدارک استوار نبوده و بدون مشوره با کمیسیون مستقل انتخابات اتخاذ شده است.

تلاش کردیم نظر کمیسیون شکایات انتخاباتی را در خصوص خواست اتحاد نهادهای ناظر انتخاباتی برای تامین شفافیت داشته باشیم اما از مسړولان این کمیسیون پاسخ دریافت نکردیم.

در این حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان انتقاد های وارد شده اتحاد نهادهای ناظر انتخاباتی را بر این کمیسیون نادرست و بی بنیاد خواند.

ذبیح سادات معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات در صحبت با رادیو آزادی گفت که اعضای کمیسیون مسلکی بوده از ظرفیت بالای برخوردارند.

ذبیح سادات
ذبیح سادات

"کمیسیون هم مسلکی است و هم تخنیکی برخورد میکند اما بدبختانه برخورد اینها سلیقه یی، سیاسی است بجای این که یک برخورد تخنیکی باشد به نظر من این یک برخورد درست نبوده و اینها باید با پروسه همکار باشند تا حق به حقدار سپرده شود."

آقای سادات میگوید که برای این نهادها در تمام پروسه سهم داده شده است تا از روند انتخابات نظارت نمایند اما به گفته وی خود این نهادها در این زمینه همکاری درست نداشته اند.

اما اتحاد نهادهای ناظر انتخاباتی برای تامین شفافیت میگوید که آنها همواره برای جلوگیری از مشکلات در پروسه انتخابات تلاش کرده اند مگر این تلاش ها از سوی کمیسیون های انتخاباتی نا دیده گرفته شده و تا جایکه این مسئله سبب ایجاد مشکلات اخیر میان این کمیسیون ها گردیده است.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG