لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۴

دنیا: امریکا می‌خواهد فشارهای جهانی را بر طالبان افزایش دهد


تلاش‌های جاری در زمینه صلح و اقدامات تازه در مورد باز شماری آرای انتخابات حوزه کابل از بحث‌های اساسی در روزنامه‌های چاپ امروز کابل است.

دنیا

روزنامه دنیا در مطلبی در صفحه نخستش نوشته است که امریکا بخاطر پذیرفتن خواست‌هایش میخواهد فشارهای جهانی بر طالبان را افزایش دهد.

روزنامه نوشته که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان پس از افغانستان و پاکستان به مسکو رفته و ظاهراً تلاش می ورزد تا اجماع منطقه‌ای را در رابطه به صلح به میان آورد.

روزنامه به نقل از یک منبع نزدیک به طالبان نوشته که در گفتگوها میان آقای خلیل‌زاد و هیئت طالبان در قطر پیشرفت قابل ملاحظه صورت نگرفته و به همین علت زلمی خلیل‌زاد به مسکو و کشورهای منطقه سفر می‌کند تا فشارها بر این گروه افزایش یابد.

در مطلب آمده‌است که آقای خلیل‌زاد در نظر دارد که با هیئت طالبان در قطر برای سومین بار نیز دیدار داشته باشد.

هیواد

روزنامه دولتی هیواد به نقل از محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نوشته که حکومت تیم مذاکره کننده‌اش را در نشست ژینو اعلان کرد و آنان برای تامین صلح در این کشور جدی هستند.

روزنامه نوشته که رئیس جمهور غنی در دیدار با زلمی خلیل‌زاد تاکید کرده که تلاش‌های مشترک برای رسیدن به صلح با عزت و دایمی با آنان کمک می‌کند.

اما روزنامه در سرمقاله‌اش با اشاره به عدم همکاری پاکستان با پروسه صلح افغانستان گفته که باید فشارها بر این کشور افزایش یابد.

روزنامه نوشته که مقامات پاکستانی همواره وقت را ضایع نموده و هرگز این تضمین را نه سپرده‌اند که طالبان را به گفتگو حاضر ساخته و از حمایت تروریستان دست می‌کشند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی در صفحه نختسش به نقل از برخی منابع که از آن نام برده نشده نوشته که گفتگوها میان زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌های طالبان در اسلام آباد بی‌نتیجه پایان یافت.

روزنامه نوشته که آقای خلیل‌زاد در ادامه سومین مرحله سفرش به منطقه نخست به اسلام آباد رفت و در آنجا بر علاوه مقامات پاکستانی با نماینده‌های طالبان که به منظور مشوره با رهبر شان به پاکستان رفته‌اند، نیز دیدار نمود.

روزنامه نوشته که طالبان در این دیدار پیشنهادات زلمی خلیل‌زاد مبنی بر پایگاه‌های امریکا در این کشور، مذاکرات صلح با حکومت افغانستان و کمک‌های مالی امریکا را رد کرده‌اند.

ویسا

روزنامه ویسا نوشته که کمیسیون‌های انتخاباتی در نشستی با حضور معاون دوم رئیس جمهور تصمیم گرفتند که همه آرای کابل را باطل نمی‌سازند.

روزنامه نوشته است، این در حالیست که یک روز پیش از آن کمیسیون شکایات انتخاباتی به علت تقلب گسترده،فساد و بی‌کفایتی کمیسیون انتخابات، آرای کابل را باطل اعلان کرد و تهدید نمود که آرای برخی ولایات دیگر نیز ابطال خواهد شد.

ویسا این اقدام کمیسیون شکایات انتخاباتی را بی‌تفاوتی در برابر آرای مردم خوانده اما گفته که ارگ و قصر سپیدار نیز بخاطر جابجایی افراد مربوط به خود‌شان در این بدنامی‌ها دست دارند.

آرمان ملی

روزنامه آرمان ملی به میان آمدن اختلاف میان کمیسیون‌های انتخاباتی را زمینه ساز یک بحران تازه خوانده‌است.

روزنامه در اخیر تبصره‌اش هر چند از تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی پشتیبانی کرده اما گفته که تصامیم باید بشکل درست آن اتخاذ گردد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG