لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۳

سپیدار: مسکو می‌تواند در روند صلح افغانستان نقش بارز داشته باشد


پس از آن که مقامات روسی در دیدار با زلمی خلیل‌زاد بر راه حل مسالمت آمیز جنگ افغانستان تاکید کردند، مقامات افغان می‌گویند که مسکو می‌تواند در روند صلح این کشور نقش بارز داشته باشد.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه روز شنبه به رادیو آزادی گفت که روسیه در تحولات منطقه تاثیر گذار است و همکاری این کشور در راستای صلح افغانستان بسیار با اهمیت می‌باشد.

آقای میثم با اشاره به سفر زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح این کشور گفت که همکاری میان روسیه و دیگر کشورهای منطقه و جهان در خصوص افغانستان می‌تواند سبب موفقیت تلاش‌های صلح این کشور گردد.

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

وی گفت:

"روسیه یکی از کشورهای تأثیر گذار منطقه است و در سطح بازی‌های منطقه و مسئله افغانستان تأثیرگذاری خود را دارد، ما امیدوار هستیم که همگرایی بین روسیه، سایرکشورهای منطقه و کشورهای قدرتمند جهان در قضیه افغانستان بیشتر شود و ما شاهد این باشیم که پروسه صلح افغانستان به نتیجه برسد."

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان روز جمعه با معاون وزارت خارجه و نماینده خاص روسیه برای افغانستان در مسکو گفتگو کرد.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از وزارت خارجه روسیه و سفارت امریکا در مسکو گزارش داده که بحث در رابطه به مذاکرات رو در رو میان حکومت افغانستان و طالبان محور اصلی گفتگو میان آقای خلیل‌زاد و مقامات روسی را تشکیل می‌داد.

این خبرگزاری هم‌چنان نوشته که ایگور مارگلوف معاون وزارت خارجه و ضمیر کابلوف نماینده خاص روسیه برای افغانستان تأکید کرده‌اند که جنگ افغانستان تنها راه حل مسالمت آمیز دارد و این راه حل به نفع روسیه و منطقه می‌باشد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در جریان سومین سفرش به منطقه با مقامات افغان و پاکستانی دیدار کرد و پس از آن به هدف گفتگو با مقامات روسی راهی مسکو شد.

این در حالیست که برخی از اعضای شورای ملی افغانستان پیش از این بارها گفته‌اند که روسیه با طالبان همکاری دارد اما طالبان چنین سخنان را رد کرده‌اند و مسکو نیز صرف تماس با این گروه را تأیید کرده‌است.

حالا جاوید مهمند از کارشناسان روابط بین‌الملل همکاری روسیه در قالب اجماع منطقه‌ای را در رابطه به صلح افغانستان بسیار مهم و حتمی می‌داند.

وی گفت:

"در اجماع منطقه‌ای همکاری روسیه، چین و ایران بسیار مهم است و باید نظر‌ شان در مورد صلح گرفته شود، کمک‌های روسیه برای ایجاد اجماع بسیار با اهمیت است تا مشکلات موجود در افغانستان به زودی حل شود در غیر این صورت من فکر می‌کنم که تأمین صلح در این کشور به زودی مشکل خواهد بود."

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در جریان این مرحله از سفرش در نظر دارد که از ترکمنستان،ازبکستان،بلجیم،امارات متحده عربی و قطر نیز دیدن کند.

هر چند تا هنوز طالبان برای مذاکره مستقیم با حکومت افغانستان آماده نشده‌اند اما زلمی خلیل‌زاد پیش از این گفته که وی امیدوار است، توافق‌نامه صلح با این گروه تا چند ماه دیگر صورت گیرد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG