لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

یک قوماندان محلی برای گیر مانده‌گان جنگ در فاریاب گوشت اسپ توزیع کرد


یک قوماندان محلی در فاریاب ادعا می کند که ۲۰ راس اسپ را برای زنده ماندن کسانی ذبح کرد که با قحطی روبه‌رو اند.

این قوماندان محلی در فاریاب ادعا می کند که باشنده‌گان قریه سرحوض در ولسوالی پشتونکوت در محاصره طالبان اند و با خطر گرسنگی روبه‌رو اند.

ولی محمد این قوماندان محلی روز شنبه به رادیو آزادی گفت، او تا حال ۲۰ راس اسپ را ذبح کرده و گوشت آن را به باشنده‌گان قریه سر حوض توزیع کرده است.

ولی محمد
ولی محمد

او افزود:

"گوشت اسپ‌هایم را به کسانی توزیع کردم که بی‌بضاعت اند، پدر خود را از دست داده اند و یا هم زنانی که شوهر‌شان به ایران مهاجر اند، به خاطری اسپ‌هایم را ذبح کردم که مردم از گرسنگی جان ندهند."

در همین حال احمد جاوید بیدار سخنگوی والی فاریاب از ذبح کردن اسپ توسط این قوماندان محلی اظهار بی‌خبری کرده می گوید، اگر قوماندان ولی محمد این کار را کرده باشد، کار خوبی انجام داده است.

وی همچنان می گوید، سه روز پیش اداره سره میاشت ولایت فاریاب دو موتر مواد را به باشنده‌گان قریه سر حوض توزیع کرده است.

اما ولی محمد عکس‌های را به رادیو آزادی فرستاده که نشان دهنده توزیع گوشت به مردم است.

هفته گذشته مسئولان محلی در ولایت فاریاب به رسانه‌ها گفتند که صد‌ها خانواده در ولسوالی پشتونکوت در محاصره طالبان قرار دارند.

به گفته مسئولان محلی، طالبان راه‌های رفت و آمد باشنده‌گان قریه سر حوض را مسدود کرده و حتا اجازه انتقال مواد غذایی را نیز نمی دهند.

طالبان محاصره مردم در این منطقه را تائید نکرده اند اما برخی مسئولان محلی فاریاب هفته گذشته به رسانه‌ها گفته اند که دو تن به اثر گرسنگی در این منطقه جان باخته اند.

به دنبال این رویداد پنج روز پیش برخی از نظامیان افغان سهم غذای یک روزۀ شان را به مردم توزیع کردند و خود‌شان روزه گرفتند.

در همین حال محمد همایون عادل رئیس سره میاشت ولایت فاریاب روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی، ولی محمد قوماندان خیزش‌های مردمی را متهم می کند که مانع توزیع کمک‌های بشری به مردم شده است.

اما ولی محمد در صحبت با رادیو آزادی این ادعا را رد کرده می گوید، طالبان مانع توزیع این مواد شده اند.

تلاش کردیم نظر سخنگوی طالبان را در این باره داشته باشیم موفق نشدیم.

محمد همایون عادل رئیس سره میاشت می گوید، به دنبال درگیری‌های اخیر حدود سه هزار خانواده از ولسوالی‌های مختلف فاریاب بیجا شده اند که به گفته وی، به کمک‌های فوری نیاز دارند.

از سوی هم بشیر احمد ته ینج نمایندۀ مردم فاریاب در ولسی جرگۀ افغانستان می گوید، مردم در کوتاه مدت به کمک آسیب دیده‌گان شتافته اند.

به گفته وی، سازمان‌های خیریه و حکومت افغانستان باید هر چه عاجل روند کمک رسانی به آسیب دیدگان را آغاز کنند.

بشیر احمد ته ینج
بشیر احمد ته ینج

او افزود:

"روزانه از طرف صبح، چاشت و شب مردم مردم غذای مورد نیاز را به آسیب دیدگان توزیع می کنند ولی این در طولانی مدت نمی تواند نیاز‌های آسیب دیدگان را تامین کند، باید موسسات بین المللی و حکومت افغانستان دست به کار شوند و جلو این فاجعه بشری را بگیرند."

ته ینج همچنان می گوید، در کنار ولسوالی پشتونکوت باشنده‌گان ولسوالی اندخوی نیز از بیم تهدید‌های امنیتی به ستوه آمده‌اند.

اما سخنگوی والی فاریاب می‌گوید، نیرو‌های نظامی افغان برای نبرد با طالبان وارد عمل شده اند و عملیات‌های تصفیه مناطق نا امن جریان دارد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG