لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۶

سپیدار: کشت و تولید مواد مخدر در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش یافته است


رئیس اجرائیه افغانستان می گوید که کشت و تولید مواد مخدر در این کشور در مقایسه با سال های گذشته کاهش یافته است.

رئیس اجرائیه حکومت افغانستان از کاهش کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در سال جاری ابراز خوشبینی می کند.

عبدالله عبدالله که روز شنبه در نشست فرعی کمیته مبارزه با مواد مخدر شورای وزیران صحبت می کرد گفت که سال جاری در مقایسه با سال های گذشته کشت کوکنار تنها در ولایت های تخار و هلمند زیاد بوده که به گفته وی موضوع قابل نگرانی است.

عبدالله عبدالله
عبدالله عبدالله

او افزود:

"خوشحالیم چون به هر دلیلی که بوده امسال ما در مزارع تحت کشت کاهش داشته ایم و هم در تولید مواد مخدر در داخل کشور ما اما باز هم پایان آمدن کشت و تولید موادر مخدر یک خبر خوب است برای مردم افغانستان البته ازدیاد کشت را در ولایت هلمند داریم که بسیار تکان دهنده است و دیگر ولایت های مانند تخار که در گذشته صفر بوده و متاسفانه در جمله ولایات قرار گرفته که در آن کشت صورت میگیرد."

آقای عبدالله برای جلوگیری از تولید و قاچاق موادر مخدر در افغانستان خواهان همکاری بین المللی شده گفت که قبل از این شماری طرح ها و برنامه های را برای جلوگیری از کشت کوکنار به شورای امنیت پیشنهاد نموده است اما به گفته وی شورای امنیت به آن توجه نکرده و تا هنوز شامل آجندای کاری اش هم نساخته است.

تلاش نمودیم تا در مورد این اظهارات رئیس اجرائیه افغانستان نظر شورای امنیت را نیز داشته باشیم اما این اداره از اظهار نظر در مورد خودداری کرد.

به اساس یافته های سروی تازه که در سال ۱۳۹۷ انجام شده است در این سال در ۲۶۳ هزار هکتار زمین در افغانستان کوکنار کشت شده است که این رقم در مقایسه با سال ۱۳۹۶ بیست درصد کاهش را نشان میدهد.

اما عامل اصلی کاهش کشت کوکنار در افغانستان خشک سالی عنوان می شود که این مسئله در کنار کشت کوکنار دیگر محصولات زراعتی را نیز متاثر ساخته است.

در این حال ابراهیم اظهر معین پیشین وزارت مبارزه با مواد مخدر افغانستان به رادیو آزادی گفت که برای از بین بردن کشت و تولید مواد مخدر در این کشور باید امنیت تامین شده و جلو قاچاق این پدیده گرفته شود.

ارشیف
ارشیف

او افزود:

"حکومت باید ضرورت که دهقانان و مردم دارند برای تقویت اقتصاد خانواده شان به در آن زمینه توجه کند و دیگر این‌که تا جلو قاچاق و قاچاقبران گرفته نشود و امنیت تامین نشود ساده نخواهد بود که این پدیده از بین برده شود."

آقای اظهر همچنان می گوید که حکومت باید به مردم زمینه کشت قانونی و بازاریابی به محصولات شان را فراهم سازد تا با آن اقتصاد شان تقویت شده و از کشت غیر قانونی و قاچاق مواد مخدر دست بردار شوند.

تلاش نمودیم تا در مورد اقدامات تازه در خصوص مبارزه با مواد مخدر و اظهارات آگاهان امور در زمینه نظر وزارت مبارزه با مواد مخدر را نیز داشته باشیم اما موفق نشدیم.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG