لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۹

مقامات سمنگان: زورمندان محلی از تطبیق پروژه‌های انکشافی باج می‌گیرند


اعضای شورای ولایتی سمنگان زورمندان محلی و تفنگداران خودسر را به باج گیری از تطبیق برنامه‌های انکشافی در این ولایت متهم می‌کنند.

محمد هاشم سروری معاون شورای ولایتی سمنگان در صحبت با رادیو آزادی گفت که اکثراً افراد متنفذ محلی و تنفگداران خودسر از مؤسساتی که برنامه‌های انکشافی را برای توسعه روستا‌ها در این ولایت تطبیق می‌کنند، باج می‌گیرند.

وی گفت، این تفنگداران از وسایل و امکانات پروژه‌های انکشافی بهره گیری شخصی می‌کنند.

آقای سروری گفت:

"افراد صاحب نفوذ، زورمندان محلی و تفنگداران از برنامه‌های انکشافی و تطبیق آن در روستا‌ها و ساحات دیگر باج گیری می‌کنند، از وسایل آن‌ها بهره برداری می‌کنند و پول می‌گیرند، مثال خوب آن باج گیری یک قوماندان محلی از تطبیق پروژه کانال آب در منطقه دره زندان این ولایت است."

این عضو شورای ولایتی سمنگان می‌گوید که مخالفین مسلح دولت نیز همانند تفنگداران محلی خودسر در این ولایت از استخراج کنندگان معادن و کاروان‌های زغال سنگ باج گیری می‌کنند.

با آنکه مقامات دولتی سمنگان حضور پُر رنگ افراد مسلح خودسر و زورمندان محلی در این ولایت را تأیید می‌کنند، اما به باور آن‌ها این افراد مانع تطبیق پروژه‌های انکشافی در سمنگان نشده‌اند.

صفت الله سمنگانی معاون والی سمنگان به رادیو آزادی گفت که هم اکنون چندین پروژه ساخت مراکز تعلیمی، ایجاد سیستم کانال‌های آب رسانی و تطبیق برنامه‌های توسعه زراعتی در ولسوالی‌های مختلف سمنگان جریان دارد که هیچ گزارش در مورد باج‌گیری زورمندان محلی از این پروژه‌ها با آنان نرسیده است.

وی در این باره گفت:

"تا کنون کدام موسسه‌ای یا هم (ان جی او) در رابطه به باج گیری افراد زورمند محلی به ما شکایت نکرده‌است که در این بخش دست به اقدام شویم، هم اکنون چندین پروژه انکشافی در سمنگان زیر کار است."

در حالی اعضای شورای ولایتی سمنگان در مورد باج گیری افراد زورمند محلی و تفنگداران خودسر از تطبیق پروژه‌های انکشافی در این ولایت ابراز نگرانی می‌کنند که قبل از این ریاست اطلاعات و فرهنگ سمنگان نیز گفته‌است که زورمندان محلی در ایجاد منازل مسکونی در ساحات باستانی و کاوش غیر قانونی آن دخیل اند.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG