لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۰

مجله تایم: دو-سوم دختران در افغانستان به مکتب نمی روند


  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز در مورد به تعلیق درآمدن وظایف پنج مقام فدراسیون فوتبال افغانستان نوشته است.

در ادامه مطلب آمده است که لوی سارنوالی افغانستان پس از نشر گزارش ها در مورد اتهام های آزار جنسی برخی از اعضای تیم فوتبال بانوان افغانستان، وظایف چند تن به شمول کرام الدین کریم رئیس فدراسیون فوتبال افغانستان را به حالت تعلیق درآورد.

تحقیق حکومت افغانستان در این مورد ادامه دارد.

کرام الدین کریم
کرام الدین کریم

مقاله نویس گفته است که اتهام های بدرفتاری جنسی علیۀ مقام های مرد که تیم های زنان افغانستان را مدیریت می کنند، تازگی ندارد.

نیویارک تایمز: اتهام های بدرفتاری جنسی علیه مقام های مرد که تیم های زنان افغانستان را مدیریت می کنند، تازگی ندارد.

در ادامه آمده است که در سال ۲۰۱۶ میلاد، سرمربی تیم ملی بایسکل رانی زنان از سوی موسس امریکایی این تیم و همچنین بسیاری از اعضای آن متهم شد که اعضای تیم را به تکرار وادار به ازدواج با خود کرده بود و سپس آنان را طلاق داده بود.

در مقاله می خوانیم که سرمربی از وظیفه اش برکنار شد اما هرگز مورد تعقیب قانونی قرار نگرفت.

  • مجله تایم

مجله تایم نیز مقاله مفصلی در مورد وضعیت زنان نوشته و چالش های فرا روی آنان را برجسته کرده است.

در بخشی ازین مطلب آمده است که در همه جوامع جنگ زده زنان به طور نامتناسب رنج می کشند و اینکه افغانستان در صدر کشورهایست که بدترین مکان برای زن بودن پنداشته می شود.

تایمز: در همه جوامع جنگ زده زنان به طور نامتناسب رنج می کشند و اینکه افغانستان در صدر کشورهایست که بدترین مکان برای زن بودن پنداشته می شود.
تایمز: در همه جوامع جنگ زده زنان به طور نامتناسب رنج می کشند و اینکه افغانستان در صدر کشورهایست که بدترین مکان برای زن بودن پنداشته می شود.

مقاله نویس گفته است، باوجود تلاش های حکومت افغانستان از سال ۲۰۰۱ میلادی به این سو برای آموزش دختران، تخمین زده می شود که دو-سوم دختران در افغانستان به مکتب نمی روند.

تایمز: بین ۷۰ تا ۸۰ درصد دختران با ازدواج اجباری مجبور می شوند.

همچنین در ادامه می خوانیم که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد دختران با ازدواج اجباری مجبور می شوند، که در بسیاری از موارد به نوشته مقاله نویس پیش از آن که به سن ۱۶ سالگی برسند، صورت می گیرد.

برعلاوه، یک سروی حقوق بشری جهانی سال ۲۰۰۸ نشان می دهد که نزدیک به نود درصد زنان افغانستان شاهد بدرفتاری و خشونت خانواده گی بوده اند.

XS
SM
MD
LG