لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۱

شینواری: حوزه ۴ شهر لشکرگاه بعد از ۳ سال از کنترول طالبان مسلح بیرون شد


حوزه چهارم شهر لشکرگاه که بنام منطقه باباجی مشهور است پس از سه سال از کنترول طالبان مسلح بیرون شده است.

خبرنگار رادیو آزادی پس از سه سال برای بار اول بدون موتر حاموی و یا تانک نظامی به حوزه چهارم لشکرگاه مشهور به باباجی سفر کرده است.

سرک میان باباجی و چاه انجیر که پس از تصفیه حوزه چهارم از وجود جنگجویان طالب بروی ترافیک باز شده است تصویری از جنگ و درگیری‌های شدید را نشان میدهد.

به گفته خبرنگار رادیو آزادی در هلمند، خانه‌ها در دو طرف سرک ویران و پل و پلچک‌ها نیز در اثر جنگ‌ها تخریب شده اند.

اما خوشی مردم را پس از فرار طالبان مسلح از این ساحه زمانی میتوان احساس کرد که موسفیدان، جوانان و اطفال برای استقبال موتر‌های نظامیان افغان به کنار سرک آمده اند و اطفال بسوی این موتر‌ها دست تکان میدهند.

باباجی هلمند
باباجی هلمند

دو تن از مردم محل به رادیو آزادی گفتند:

"اکنون می بینید که سربازان از این مسیر می گذرند و ما به‌خاطر باز شدن راه بسیار خوشحال استیم."

"از حکومت میخواهیم که صلح دایمی را تامین کند چرا که همه به صلح دایمی خوشحال اند."

با آن که مسئولین امنیتی هلمند از راه اندازی عملیات برای بازپس گیری منطقه باباجی، هشت ماه پیش خبر داده بودند اما این عملیات هفته پیش با حمایت حملات هوایی نیرو‌های ناتو شدت گرفت.

حنیف الله شینواری قوماندان لوای سه قول اردوی ۲۱۵ میوند به رادیو آزادی گفت:

"حوزه باباجی بگونه کُلی از وجود مخالفین مسلح دولت پاکسازی شد، مشکلات که از سوی دشمن بود همه پایان یافت، شما همه می بینید که اینجا ساختمان حوزه است که از سوی طالبان به خاک یکسان شده است."

اما آقای شینواری افزود که طالبان مسلح ساحات زیاد از حوزه چهارم شهر لشکرگاه را ماین جاسازی کرده اند که بزودی پاکسازی خواهند شد.

طالبان مسلح در اواخر ۲۰۱۶ میلادی کنترول منطقه باباجی یا حوزه چهارم شهر لشکرگاه را بدست گرفتند، که براساس گزارش‌ها در آنزمان تلفات سنگین به نیرو‌های امنیتی وارد شد که تا کنون از سوی مقام‌ها تائید نشده است.

جنگجویان طالب برای این که موتر‌های حامل نیرو‌های افغان را هدف قرار دهند بیشتر ساحات این منطقه را ماین فرش کردند.

اما اکنون پس از این که منطقه باباجی از کنترول طالبان مسلح خارج شده است، سید ولی یکتن از نیرو‌های سرحدی به رادیو آزادی گفت:

"برای پاکسازی ماین‌ها تیم بسیار با تجربه و شجاع را با خود داریم که ماین‌های زیادی را ازبین بردند، ماین بسیار زیاد جاسازی شده است اما تیم ما مسیر راه را در حال پاکسازی اند و مردم میتواند رفت و آمد کنند."

مقام‌های نظامی در هلمند می گویند، پس از باباجی اکنون در نظر دارند تا عملیات را برای بازپس گیری مناطق دیگر این ولایت از نزد طالبان مسلح راه اندازی کنند، اما آنها دقیقاً زمان آغاز این عملیات را نگفته اند.

طالبان مسلح تا کنون در مورد از دست دادن منطقه باباجی چیزی نگفته اند.

مقام‌ها در هلمند گفته اند، پوسته‌های امنیتی بیشتر را در حوزه چهارم یا منطقه باباجی که در شمال شهر لشکرگاه واقع است، ایجاد خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG