لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

وزارت زراعت: در سال روان تولید زعفران ۲۱ فیصد افزایش یافته است


وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان می گوید، در جریان سال جاری تولید زعفران به ۱۳ تن افزایش یافته است.

وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان می گوید، در جریان سال جاری در ۳۱ هزار و ۲۲۰ جریب زمین در این کشور زعفران کشت شده که نسبت به سال گذشته بیش از ۲۱ فیصد افزایش را نشان می دهد.

اکبر رستمی سخنگوی این وزارت روز سه شنبه به خبرنگاران در کابل گفت، امسال تولید زعفران در افغانستان تا ۱۳ تن افزایش یافته است.

اکبر رستمی
اکبر رستمی

او افزود:

"تولید زعفران در سال جاری به ۱۲۹۵۵ کیلوگرام یعنی ۱۳ تن رسیده که نسبت به سال گذشته در تولید زعفران ۲۱ فیصد افزایش یافته است."

آقای رستمی می‌گوید، در ولایت‌های هرات، فاریاب، کندهار، بلخ، سرپل و فراه بیشترین زعفران کشت شده اند.

به گفته مسئولان در وزارت زراعت، به همکاری کشور چین کشت زعفران به شکل گلخانه‌یی در ولایت‌های دایکندی، بامیان و کابل آزمایش شده که نتیجه‌ای خوبی داده‌است.

اقای رسمتی می‌گوید که نود درصد زعفران افغانستان به ۱۷ کشور آسیایی، عربی، کشور‌های اروپایی و امریکا صادر می‌شود.

مقام‌های وزارت زراعت می‌گویند که زعفران تولید شده ۱۷ میلیون در بازار‌های داخلی ارزش دارد اما در بازار‌های خارجی سه چند فروخته می‌شود.

برخی از متخصصان امور زراعت می گویند که حکومت افغانستان و دهاقین باید در کشت زعفران توجه کنند زیرا این بوته بدیل خوب کوکنار است.

انجنیر حبیب الله احمدزی یکی از این متخصصان به رادیو آزادی گفت که زعفران به آب کم، و دهاقین کمتر ضرورت دارد تا حاصلات‌اش را جمع کنند.

او افزود:

"زعفران بدیل خوب کوکنار است، زیرا به آب کم، تخم‌اش ارزان است، دهاقین کمتر ضرورت دارد و حاصلات‌اش هم در بیست روز جمع می‌شود."

از سوی هم وزارت زراعت می گوید که براساس پلان پنج ساله تلاش می‌شود که در سال آینده تولید زعفران به ۱۴ تن برسد که در این راستا حکومت برخی پلان های روی دست دارد.

به گفته مقام ها، مطابق این این پلان در ولایت های فاریاب و هرات شش مرکز معیاری پروسس زعفران را ایجاد کرده اند و به ۶۶۰۰ زن آموزش در زمینه تولید، پروسس و بسته بندی را فراهم کرده اند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG