لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۸

کابل هفته آینده، میزبان نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین است


قرار است که دومین نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین هفته آینده در کابل برگزار شود.

مبارزه با تروریزم، تامین صلح، حل تنش میان کابل و اسلام آباد و گسترش همکاری های اقتصادی از موارد مورد بحث این نشست خواهد بود.

یک منبع در وزارت خارجه افغانستان روز سه شنبه گفته است، در این نشست یک تفاهمنامه همکاری میان کابل و اسلام آباد در امر مبارزه با تروریزم نیز قرار است که امضا شود و بیجینگ نقش نظارتی بر عملی شدن این تفاهم نامه خواهد داشت.

برخی از اعضای کمیسیون روابط بین المللی ولسی جرگه از جمله داوود کلکانی می گوید که پاکستان با چالش های جدی در منطقه و جهان روبه‌روست و به گفته وی این نشست نشان میدهد که استراتژی پاکستان در قبال افغانستان تغییر کرده است.

داوود کلکانی
داوود کلکانی

او افزود:

"امید می‌رود که پاکستان در استراتژی خود تغییر وارد کند، در صورتی‌که واقعاً تضمین کننده چینایی‌ها باشد و پاکستان صادقانه عمل کند این نشست به سود افغانستان است."

به گفته منابع حکومتی،‌ این نشست در سطح وزیران خارجه این سه کشور برگزار می شود و معینان سیاسی، در رأس کمیته های اجرایی تفاهم نامه‌های که قرار است امضا شوند، قرار خواهند داشت.

گفته می شود، که چین علاقمند است که برای حل تنش‌ها میان افغانستان و پاکستان میانجیگری کند.

منابع در وزارت خارجه افغانستان همچنان گفته اند که چین در تلاش است تا همکاری های اقتصادی میان کشور های آسیای مرکزی و جنوبی گسترش یابد.

نخستین نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و چین در ماه دسمبر پارسال در بیجینگ برگذار شده بود.

روابط میان کابل و اسلام پس از آن تیره تر شد که به گفته حکومت افغانستان، پاکستان به تعهدات‌اش عمل نکرده و عملاً در پروسه صلح نقش ایفأ نکرده‌است.

همچنان حکومت افغانستان بارها پاکستان را متهم به پناه دادن و حمایت از تروریستان متهم کرده اما این اتهامات از سوی ان کشور رد شده است.

در همین حال برخی از دیپلوماتان پیشین افغانستان در پاکستان از جمله احمد سعیدی به این باور است که این نشست برای افغانستان هیچ سودی ندارد.

احمد سعیدی
احمد سعیدی

او افزود:

"حکومت افغانستان باید این نشست‌ها را به نشست‌های چند چانبه تبدیل کند یعنی نشست امریکا روسیه، هند، پاکستان، ایران، سعودی، چین و ترکیه تا وقتیکه این نشست ها در یک چوکات نیاید از نشست های سه جانبه و چهار جانبه ثمره را بدست نمی‌آوریم."

وی تاکید می کند تا حکومت افغانستان باید متحد استراتژیک‌اش یعنی امریکا را وادار بسازد تا عملاً در برابر پاکستان دست به کار شود که به گفته وی این کار می‌تواند در زمینه پروسه صلح در افغانستان و منطقه کمک کند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG