لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۷

شورای امنیت ملی افغانستان میگوید که بورد عالی مشورتی صلح ایجاد گردید


شورای امنیت ملی افغانستان میگوید که بورد عالی مشورتی صلح ایجاد گردید.

هرچند طالبان تا هنوز برای گفتگو با حکومت افغانستان ابراز آماده‌گی نکرده اند اما حکومت این کشور بورد مشورتی، هیئت مذاکره کننده و کمیته‌های ممد برای مذاکرات صلح را مشخص ساخت.

بر اساس یک فرمان رئیس جمهور غنی بورد عالی مشورتی صلح تحت ریاست وی فعالیت خواهد داشت و تلاش می‌کند از طریق مشوره با رهبران پیشین جهادی، چهره‌های سیاسی و اقشار مختلف جامعه در روند صلح با تفاهم به پیش برود.

در فرمان رئیس جمهور غنی آمده است که بورد مشورتی صلح روند مذاکرات با طالبان را نظارت خواهد کرد و مسئولیت امور دارالانشای آن را شورای امنیت ملی برعهده دارد.

طارق آرین سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی شام روز سه شنبه در یک پیام ویدیویی در این باره گفت:

"بورد عالی مشورتی پروسه صلح و تیم مذاکره کننده متشکل از کارمندان ارشد جمهوری اسلامی افغانستان، کمیته‌های کاری و دارالانشا می باشد، هر یک از کمیته‌های کاری این بورد در مشوره با نخبه‌گان مربوطه به زودی نهایی و ترتیب می‌شود."

در فرمان رئیس جمهور غنی آمده است که بورد مشورتی صلح نشست‌هایش را به اشتراک رهبری حکومت وحدت ملی، روسای هر دو مجلس شورای ملی، قاضی القضات، مشاور امنیت ملی، رئیس دفتر رئیس جمهور، لوی سارنوال، رئیس عمومی امنیت ملی، وزیر دولت در امور پارلمانی، رئیس عمومی ارگان‌های محلی، رئیس شورای علما و رئیس دارالانشای شورای عالی صلح برگزار میکند.

در فرمان مشخص شده که هیئت مذاکره کننده به رهبری عبدالسلام رحیمی رئیس دفتر رئیس جمهور، موظف است تا روند گفتگوها را بر اساس رهنمایی بورد عالی مشورتی صلح به پیش ببرد.

در عین حال ۹ کمیته نیز به‌خاطر دریافت نظریات اقشار مختلف و آگاهی دهی برای مردم از چگونگی پیشرفت گفتگوهای صلح ایجاد می‌گردد.

این کمیته‌ها شامل نماینده‌های احزاب سیاسی، علما، زنان، سران اقوام، فعالان مدنی و فرهنگی، سکتور خصوصی، مهاجرین، جوانان و نماینده‌های خانواده‌های قربانیان جنگ می باشد.

در این حال شهزاده مسعود از کارشناسان سیاسی می‌گوید که ایجاد بورد مشورتی صلح یک اقدام خوب است اما به گفته وی هیئت تعیین شده برای انجام مذاکرات با طالبان برای همه جوانب قابل پذیرش نمی‌باشد.

شهزاده مسعود
شهزاده مسعود

​او افزود:

"ایجاد بورد مشورتی کار خوب است اما در رابطه به کمیسیون مذاکره کننده با مخالفان مسلح باید بگویم که یک کمیسیون ملی شکل بگیرد، کمیسیون که حالا از سوی حکومت اعلام شده فکر نمی‌کنم که مخالفان به این کمیسیون مذاکره انجام دهند و یا این کمیسیون اراده ملی را تمثیل کند، اکثریت احزاب سیاسی نیز این تیم مذاکره کننده را رد کرده‌اند."

پیش از این نیز انتقاد‌ها در باره هیئت دوازده نفری مذاکره کننده صلح با طالبان مطرح شده و برخی از احزاب سیاسی و تحلیل‌گران گفته اند که هیئت گماشته شده از سوی رئیس جمهور توان انجام گفتگوها را ندارد.

در این حال برخی از رسانه‌های امریکایی به نقل از زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان که سر گرم دیدار از کشورهای منطقه است گزارش داده اند که سیاسیون افغان باید از تلاش‌های صلح و فرصت به میان آمده حمایت کنند و به پشتیبانی همیشه‌گی و حضور دراز مدت امریکا دل نبندند.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG