لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

وزارت‌های معارف و اطلاعات و فرهنگ ۷۰ فیصد بودجه انکشافی شانرا مصرف نتوانسته اند


وزارت‌های معارف و اطلاعات و فرهنگ از جمله وزارت خانه‌های اند که در سال مالی ۱۳۹۶ هجری شمسی موفق نشده‌اند تا مصارف بودجه انکشافی‌شان را تا هفتاد درصد برسانند.

محمد عظیم محسنی رئیس کمیسیون مالی و بودجه ولسی جرگه روز چهارشنبه در نشست استجوابیه این جرگه گفت، وزارت اطلاعات و فرهنگ در این سال ۶۱ درصد و وزارت معارف ۳۶ فیصد بودجه انکشافی‌شان را به مصرف رسانیده‌اند.

وی گفت:

"وزارت اطلاعات و فرهنگ ۴۳ میلیون افغانی را از تخصیص اخذ شده نتوانسته به مصرف برساند، وزارت معارف هم از مجموع بودجه انکشافی شد صرف توانسته ۳۶ فیصد بودجه انکشافی را مصرف کند، یعنی یک میلیارد و چهارصد و سی و پنج میلیون افغانی از تخصیص اجرا شده‌اش نتوانسته مصرف کند."

بر اساس فیصله ولسی جرگه افغانستان، هر وزارت خانه که در جریان سال مالی نتواند بیش از هفتاد فیصد بودجه انکشافی را مصرف کند وزیر آن وزارت استیضاح خواهد شد.

مصرف بودجه یکی از بحث‌های جنجالی در سال‌های اخیر بوده‌است که برخی وزارت خانه‌ها بنا به دلایل مختلف همه ساله موفق نمی‌شوند تا مصارف بودجه انکشافی را به هفتاد درصد برساند.

در سال‌های گذشته برخی وزرا به همین دلیل از سوی ولسی جرگه استیضاح شده‌اند.

روز چهارشنبه هم ولسی جرگه سرپرست وزرای معارف و اطلاعات و فرهنگ را استجواب کرده بود اما در نشست استجوابیه از وزارت معارف کسی حاضر نشد.

هیئت اداری ولسی جرگه می‌گوید، قرار است روز شنبه یکی از مسئولین وزارت معارف به نشست استجوابیه حاضر شود.

اما سعیده مژگان مصطفوی معین وزارت اطلاعات و فرهنگ در این نشست حضور یافت.

خانم مصطفوی در باره این که چرا وزارت اطلاعات و فرهنگ نتوانسته مصارف بودجه‌اش را به بیش از هفتاد درصد برساند می‌گوید:

سعیده مژگان مصطفوی معین وزارت اطلاعات و فرهنگ
سعیده مژگان مصطفوی معین وزارت اطلاعات و فرهنگ

"دلایل متعددی داشته یکی مشکلات خود وزارت بوده و دیگر این که سال گذشته بودجه که تصویب شده بود در حدود ۳۵۰ میلیون افغانی بود بعداً در وسط سال برای ما پول افزود شد، دو مسلیون و پنجصد هزار دالر پول استخراج مس عینک برای ما اضافه شد و ۲۱ میلیون دیگر پول وسط سال افزود شد که بعضی این پول‌ها به موافقه ما نبود."

معین وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان هم‌چنان می‌گوید، مصارف بودجه انکشافی این وزارت در سال‌های گذشته ۱۲ تا ۲۰ فیصد بود که در سال قبل مصارف این وزارت چشمگیر بود.

به گفته وی، وزارت اطلاعات و فرهنگ تلاش می‌کند تا در سال‌جاری مصارف بودجه‌اش را به بیش از هشتاد درصد افزایش دهد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG