لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۸

چرا تا هنوز برخی جریان‌های سیاسی قادر به تشکیل تیم‌های انتخاباتی نشده‌اند؟


در حالی که تا هشت روز دیگر ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری افغانستان آغاز می شود برخی کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری به این باور اند که انتخابات در ۳۱ حمل برگزار نخواهد شد.

محمد عمر داوودزی وزیر داخله پیشین افغانستان یکی از کسانی است که پیش از این یک سخنگوی دفترش گفته است، آقای داوودزی در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا خواهد بود اما حالا داوودزی به عنوان رئیس دارلانشای شورای عالی صلح تعیین شده‌است.

عمر داوودزی
عمر داوودزی

سید میثم احسانی سخنگوی دفتر آقای داوودزی روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، آقای داوودزی به خاطری ریاست دارلانشای شورای عالی صلح را پذیرفت که ممکن انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل برگزار نشود.

او افزود:

"ما معتقد به این هستیم که انتخابات ریاست جمهوری در ماه حمل بر اساس تحلیل ما برگزار نخواهد شد با توجه به مشکلاتی که وجود دارند، اما مهمتر این است که صلح اولویت مردم افغانستان است و در این شرایط وضعیت به گونه پیش آمده که ما به جای این‌که به سایر موارد فکر کنیم به رسیدن به صلح و ثبات دایمی در افغانستان فکر کنیم."

آقای احسانی اما تاکید می‌کند که عمر داوودزی در انتخابات ریاست جمهوری آینده کاندیدا خواهد بود.

بر اساس تقویم انتخابات ریاست جمهوری که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات پیش از این نشر شده، انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال آینده برگزار خواهد شد.

در این تقویم آمده‌است که مرحله ی ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری در اول جدی یعنی تا هشت روز دیگر آغاز می‌شود.

پیشتر از این زلمی خلیل‌زاد نماینده وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان گفته است، امیدواری وجود دارد که افغان‌ها تا پیش از برگزاری انتخابات به یک توافق صلح برسند.

پس از این اظهارات، شایعاتی نشر شد که ممکن انتخابات ریاست جمهوری با تاخیر برگزار شود اما سران حکومت وحدت ملی با رد این شایعات گفته اند که انتخابات در زمان معین برگزار خواهد شد.

شیما علم سروش معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات نیز روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، تقویم انتخابات تغییر نخواهد کرد و انتخابات در زمان تعیین شده برگزار می شود.

از سوی هم برخی احزاب و جریان های سیاسی دیگر هم تا هنوز موفق نشده اند تا تکت های انتخاباتی خود را تکمیل کنند.

پیش از این ائتلاف ملی بزرگ افغانستان گفته است که اگر اعضای ائتلاف موفق نشوند تا یک کاندیدای واحد داشته باشند صلاحیت به جمعیت اسلامی داده خواهد شد تا کاندیدای خود را معرفی کند.

محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و از اعضای ائتلاف ملی بزرگ پیش از این گفته است، مذاکرات او برای تشکیل تکت های انتخاباتی با برخی جریان های سیاسی ادامه دارد.

حزب اسلامی هم برای این‌که کاندیدای واحد میداشته باشد و یا هم از کدام کاندیدای دیگر حمایت می کند، قبلاً گفته است که در اواخر همین هفته تصمیم اش را اعلام خواهد کرد.

اما محمد اشرف غنی رئیس جمهور فعلی و محمد حمیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی رئیس جمهور از چهره های اند که تصمیم شان برای کاندیدا توری هنوز پا برجاست.

تا هنوز از چگونگی و ساختار تکت انتخاباتی محمد اشرف غنی خبر نیست و اما یک منبع موثق که نخواست از وی نام بگیریم روز پنج شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، برخی چهره ها و جریان های سیاسی به خصوص حضرت صبغت الله مجددی، سید منصور نادری و خانوادۀ گیلانی با تیم محمد حنیف اتمر پیوسته اند.

به گفته منبع، تکت انتخاباتی محمد حنیف اتمر با ترکیب محمد یونس قانونی معاون اول و محمد محقق معاون دوم تکمیل شده و با آغاز ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری، آقای اتمر به عنوان نامزد ریاست جمهوری در کمیسیون مستقل انتخابات ثبت نام خواهد کرد.

  • اما دلیل این‌که تا هنوز بسیاری از جریان های سیاسی موفق به تشکیل تکت های انتخاباتی نشده اند، چیست؟

احمد سعیدی یکی از کارشناسان سیاسی روز پنج شنبه در این باره به رادیو آزادی گفت:

احمد سعیدی
احمد سعیدی

"آقای داوودزی به این باور بود که شورای حراست و ثبات او را کاندیدا می کند اما شورای حراست به عنوان کاندیدا با او توافق نکرد، انوارلحق احدی هم امید داشت که ائتلاف بزرگ ملی قرعۀ فال را به نام او می زند اما چنین نشد، چیزی که باور دارم تا حال تیم آقای اتمر قوی تر عمل کرده است چون معلوماتی که من دارم آقای مجددی، پیر گیلانی، سید منصور نادری، یونس قانونی و آقای محقق در پهلوی اتمر قرار دارند."

انوارالحق احدی رهبر جبهه ملی نوین افغانستان و از اعضای سابق ائتلاف ملی بزرگ این کشور در باره این که آیا او در انتخابات کاندیدا خواهد بود یا نه، روز پنج شنبه به رادیو آزادی گفت، در زمان باقی مانده برای آغاز ثبت نام کاندیداها، در این باره تصمیم خواهد گرفت.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG