لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۴

سازمان جوانان فعال از حکومت می‌خواهد که در مذاکرات صلح به جوانان نیز نقش بدهد


آرشیف
آرشیف

سازمان جوانان فعال افغان از حکومت می‌خواهد که در مذاکرات صلح به جوانان نیز نقش بدهد.

سازمان جوانان فعال افغان هم‌زمان با آغاز فعالیتش از حکومت خواست تا از توانایی فکری، جسمی و ابتکار جوانان در روند صلح استفاده کند.

برخی از اعضای این سازمان روز پنجشنبه در نشست در کابل گفتند که قشر جوان در جنگ‌های چهل ساله افغانستان قربانی بیشتر داده و حالا زمان آن فرا رسیده که در همه بخش‌ها به ویژه در روند صلح برای جوانان نقش داده شود.

فواد الله قیامی رئیس این سازمان طرحی را نیز در رابطه به صلح به حکومت پیشنهاد کرد و بر تطبیق آن تاکید نمود.

او افزود:

"سهم جوانان در موضوع صلح ضروری است، حکومت و نهاد‌های بین المللی باید از سازمان‌های که در روند صلح دخیل هستند حمایت کرده و آن را منحیث سازمان همکار بشناسند. ما از حکومت و نهاد‌های بین المللی می‌خواهیم که در موضوع صلح از جوانان پیشتیبانی نمایند و در این زمینه عمل کنند."

وی گفت تلاش‌ها در زمینه گفتگو با طالبان افزایش یافته اما نقش مشورتی جوانان در این راستا به گفته وی کم‌رنگ است.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که تلاش‌های صلح از سوی زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان افزایش یافته و وی به چندین کشور منطقه سفرهای را نیز انجام داده است.

در عین حال محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز کمیته‌های از اقشار مختلف جامعه را تشکیل داد و تیم مذاکره کننده و بورد عالی مشورتی صلح را مشخص ساخت.

در این حال محمد امین وقاد یک عضو شورای عالی صلح می‌گوید که نقش جوانان در روند صلح کمرنگ نه بلکه پر رنگ است:

امین وقاد
امین وقاد

او افزود:

"شورای عالی صلح نقش جوانان را جداً مراعات می‌کند و در این شورا نیز جوانان عضویت دارند، آینده از جوانان است و ما می‌خواهیم که این قشر در صلح و آرامش زنده‌گی کنند."

جوانان پیش از این نیز در کابل و ولایات با راه اندازی نشست‌ها گفته اند که یگانه راه خاتمه دادن به جنگ در افغانستان گفتگوهای صلح است و نقش آنان در این روند باید نادیده گرفته نشود.

در این میان رئیس جمهور غنی نیز همواره به نقش جوانان در بخش‌های مختلف تاکید کرده و برای گفتگو با طالبان در میان ۹ کمیته مشورتی یک کمیته را برای جوانان نیز اختصاص داده است.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG