لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۱

حنیف دانشیار: ۳۰ فیصد مواد مخدر افغانستان از طریق ایران انتقال می‌شود


حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سخنرانی افتتاحیه به کنفرانس رئیسان پارلمان های شش کشور آسیایی که به هدف بحث در مورد مبارزه علیه تروریزم و مواد مخدر در تهران برگزار شده بود، هشدار داد که اگر تحریم های بین‌المللی بر ایران تشدید شود، تهران نمی‌تواند جلو قاچاق مواد مخدر به جهان را بگیرد.

وزارت مبارزه علیه مواد مخدر افغانستان می‌گوید، همین اکنون ایران مسیر اصلی قاچاق مواد مخدر افغانستان به بازارهای جهانی است و (۳۰) درصد این مواد از طریق ایران به بازارهای جهانی قاچاق می‌شود.

حنیف دانشیار سخنگوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر به رادیو آزادی گفت، کشورهای همسایه، به شمول ایران در برابر مواد مخدر بگونه جدی مبارزه نمی‌کنند و تفاهم‌نامه ها در این مورد را نیز عملی نکرده‌اند.

وی گفت:

"راه های امن ترانزیت مواد مخدر افغانستان از طریق کشورهای منطقه است. بیشتر از (۳۰) فیصد مواد مخدر افغانستان از طریق ایران انتقال می‌شود. متأسفانه ما از اجراآت کشورهای منطقه به شمول ایران در جلوگیری از قاچاق مواد مخدر افغانستان راضی نیستیم. ما از اقدامات آنان در مطابقت با تفاهم‌نامه های دو جانبه و سه جانبه مبارزه علیه مواد مخدر نیز رضایت نداریم."

دولت افغانستان می‌گوید، بیشترین مواد کیمیاوی (پری کرسرها) که در تولید مواد مخدر به کار می‌رود، نیز از طریق ایران به افغانستان قاچاق می‌شود.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

پیش از این عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان نیز گفته است که برخی کشورهای منطقه به مسیر اصلی قاچاق مواد کیمیاوی به افغانستان مبدل شده‌اند.

آقای عبدالله می‌گوید، این کشورها هیچ سهم را در مبارزه علیه مواد مخدر به عهده نمی‌گیرند، اما بار ملامتی آنرا به دوش افغانستان می‌گذارند.

خالد پشتون عضو ولسی جرگه افغانستان می‌گوید، ایران می‌خواهد از مواد مخدر به عنوان وسیله فشار استفاده کند و جامعه بین‌المللی را با خطر قاچاق مواد مخدر تهدید نماید.

خالد پشتون عضو ولسی جرگه افغانستان
خالد پشتون عضو ولسی جرگه افغانستان

وی می‌گوید:

"اکثریت مواد مخدر افغانستان از طریق ایران به اروپا و امریکا قاچاق می‌شود. ایران برای این‌که خود را از تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی نجات دهد، از مواد مخدر به عنوان وسیله فشار استفاده می‌کند و می‌خواهد به جهان بگوید که اگر شما تحریم وضع کنید، ایران به قاچاق مواد مخدر اجازه خواهد داد. مواد کیمیاوی که در تولید مواد مخدر به کار می‌رود نیز از طریق ایران به افغانستان قاچاق می‌شود و قاچاقبران از آن در تولید هیرویین استفاده می‌کنند."

به اساس معلومات معینیت مبارزه علیه مواد مخدر، از آغاز سال روان شمسی تا حال، نیروهای افغان پنج محموله بزرگ مواد کیمیاوی را کشف کرده‌اند که به هدف تولید مواد مخدر از ایران به افغانستان قاچاق می‌شد.

آقای پشتون پیشنهاد می‌کند که حکومت افغانستان و جامعه جهانی باید برای جلوگیری از سوء استفاده ایران از مواد مخدر به عنوان وسیله فشار، امنیت سرحدات را تقویت بخشند و مانع قاچاق مواد کیمیاوی شوند.

گزارش: مرسلین ارسلا

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:09 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG