لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۵

شاروالی کابل: در اثر سرما هر هفته حداقل ده معتاد جان می‌دهند


آرشیف، شماری از معتادین در کابل
آرشیف، شماری از معتادین در کابل

با سرد شدن هوا در فصل زمستان معتادین به مکان های سرپوشیده پناه می‌برند که از بارندگی ها نجات پیدا کنند، اما ناگزیر استند تا برای گذراندن شب و روز زمستان چاره بجویند.

ساحه باغ علی مردان کابل یکی از ساحات پُر تجموع معتادین در پایتخت است، اما هوای سرد زمستان بر مرگ تدریجی معتادین افزوده‌است.

شیر جان یکی از این معتادین است. هنگامی که با وی سر صحبت را باز می‌کنم از خاطر درد اعتیاد اشک می‌ریزد و می‌گوید، فامیل اش او را به دلیل معتاد بودنش از خانه بیرون کرده‌است.

آرشیف
آرشیف

حالا او شب‌های زمستان را در چهار دیواری‌های ویرانه باغ علی مردان کابل با سوزانیدن اشیای پلاستیکی سپری می‌کند.

وی می‌گوید:

"در همین روی دشت زندگی می‌کنم. در چهار دیواری‌ها پلاستیک می‌سوزانم، بوجی و چیز های دیگر را در می‌دهيم که خنک نخوریم."

صد ها معتاد در میان اماکن شخصی در ساحه باغ علی مردان کابل به سر می‌برند، یکی از این معتادین به ما می‌گوید، که چندین جسد معتادین را در طول یکی دو روز دیده‌است:

"همین دو سه روز پیش، سه مرده در این‌جا افتیده بود. موتر پولیس آمد و جسد را برد. همین دیروز یک معتاد در دهن چمن مُرد."

اجساد معتادین زیر نام اجساد مجهول الهویت از سوی پولیس به طب عدلی سپرده می‌شود و طب عدلی پس از تکمیل معاینات طبی و تکفین جسد، آنرا جهت دفن به کارمندان ریاست خدمات فرهنگی شاروالی کابل می‌سپارد.

ریاست خدمات فرهنگی شاروالی می‌گوید، با سرد شدن هوا در جریان یک هفته حداقل ده الی پانزده جسد معتادین با هویت نا معلوم به آنان جهت دفن سپرده می‌شود.

آرشیف
آرشیف

اجساد معتادین در گورستان مجهول الهویت که در دامنه کوه شهدای صالحین موقعیت دارد توسط کارگران مؤظف شاروالی کابل دفن می‌گردد.

احسان الله کارمند ریاست خدمات فرهنگی شاروالی کابل می‌گوید، یازده سال می‌شود برای اجساد نا شناخته قبر می‌کند.

وی می‌گوید:

"قسمی که شما دیدید قبرستان را می‌کنم. تا جایی‌که قدرت و توانم می‌رسد قبر را صاف درست می‌کنم. امبولانس طب عدلی جسد را انتقال می‌دهد. بعضی جنازه‌ها آنجا نماز شان خوانده می‌شود، می‌گویند جنازه‌اش خوانده شده، دفن اش می‌کنیم. یگان روز که جنازه شان نمی‌شود، مسئول اش نمی‌باشد، خودم پیش می‌شوم و با چند نفر دیگر نماز جنازه را ادا کرده و جسد را دفن می‌کنیم."

در قبرستان مجهول الهویت، اجساد ناشناخته شده قربانیان جنگ نیز دفن می‌شود، از همین رو بر روی سنگ هر قبر شماره زده می‌شود تا دفن شدگان به رویت ان شناسایی شوند.

ریاست خدمات فرهنگی شاوالی کابل می‌گوید، برخی اوقات نزدیکان دفن شدگان به جستجوی عزیزان شان در این قبرستان می‌آیند و این شماره‌ها آنان را در شناسایی قبر نزدیکان شان کمک می‌کند.

گزارش: احمد فرید حلیمی

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:56 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG