لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۸

کمیسیون انتخابات: پلان عملیاتی انتخابات ریاست جمهوری نهایی و تصویب شده‌است


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید، پس از شریک ساختن نظریات نماینده‌های نهادهای ناظر انتخاباتی، جامعه مدنی، احزاب و جریان‌های سیاسی پلان عملیاتی انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نهایی و از سوی این کمیسیون به تصویب رسیده‌است.

عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی این کمیسیون روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در این پلان تمام معلومات در رابطه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده درج شده‌است.

آقای ابراهیمی می‌گوید، انتخابات ریاست جمموری سال آینده با یک مدیریت خوب برگزار می‌شود.

عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

وی گفت:

"ثبت نام مجدد رأی دهنده‌ها ، ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری، اعلام نتایج فهرست ابتدایی و نهایی، آغاز کارزار‌های انتخاباتی و در مجموع اعلان مراکز روز رأی دهی، انتقال و چاپ اوراق آموزش و آگاهی عامه در رابطه به انتخابات ریاست جمهوری در پلان عملیاتی گنجانیده و زمان بندی شده‌است."

به گفته آقای ابراهیمی، به اساس پلان عملیاتی، ثبت نام نامزدان ریاست جمهوری سال آینده در اول ماه جدی سال جاری خورشیدی آغاز خواهد شد.

آقای ابراهیمی می‌گوید، بخاطر برگزاری بهتر و شفاف انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کمیسیون اصلاحات را در بخش‌های تشکیلات، مشکلاتی که در فهرست رأی دهندگان و استفاده از سیستم بایومتریک وجود داشت، بمیان می‌آورد.

پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان گفته است که انتخابات ولسی جرگه ولایت غزنی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال ۱۳۹۸ خورشیدی برگزار می‌شود.

و به اساس اعلان این کمیسیون، قرار است انتخابات شوراهای ولایتی و ولسوالی‌ها به تاریخ ۳۰ سنبله سال آینده برگزار گردد.

کمیسیون مستقل انتخابات گفته‌است، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری پس از ۲۱ روز از برگزاری انتخابات به تاریخ ۲۱ ثور و نتیجه نهایی آن نزدیک به دو ماه بعد یعنی بتاریخ ۲۵ جوزا سال آینده اعلام می‌گردد.

در عین حال محمد نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا می‌گوید، بخاطر برگزاری یک انتخابات شفاف باید در کمیسیون مستقل انتخابات اصلاحات لازم بمیان آید در غیر آن تجارب و مشکلات انتخابات‌های قبلی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده نیز تکرار خواهد شد.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا
محمد نعیم ایوب زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا

وی گفت:

"تازمانی که تغییر در کمیشنران نیاید، لیست رأی دهندگان اصلاح نشود این از جمله مسایلی اند که اگر بر آن توجه نشود انتخابات به گونه شفاف برگزار نمی‌شود تنها چیزی که بنام تقویم است و یا هم مسایلی که آنان مطرح می‌کنند این مسایل بسیار پیش پا افتاده‌است آنان فقط با مطرح کردن چنین مسایل می‌خواهند به خود مشروعیت بدهند در حالی‌که رفتن بطرف انتخابات ریاست جمهوری با این افراد حتی می‌توانیم بگویم ناممکن است."

آقای ایوب زاده می‌گوید، با توجه به ظرفیت و مشکلات تخنیکی در کمیسیون مستقل انتخابات آنان مطمین نیستند که انتخابات ریاست جمهوری به گونه شفاف و بدون مشکلات برگزار شود.

با این همه نگرانی‌ها، کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، آن‌ها بخاطر برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به گونه شفاف و بدون مشکلات در زمان معین آن آمادگی کامل دارند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG