لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۰

امریکا: از فعالیت‌های استثمار گرانه چین و روسیه در قاره افریقا باید جلوگیری شود


افریقا در سیاست‌های جهانی کمتر مطرح بوده و بیشتر در محراق توجه قرار نداشته‌است.

اما حالا ایالات متحدۀ امریکا استراتژی جدید را برای تمرکز به این قاره اعلام کرده تا به گفته مقام‌های امریکایی از فعالیت‌های استثمار گرانه چین و روسیه جلوگیری شود.

جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا روز پنج‌شنبه سیزدهم دسمبر چین و روسیه را متهم کرد که به گفته او می‌خواهند بر خلاف منافع امریکا در تمامی افریقا بهره‌گیری کنند.

جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا
جان بولتون مشاور امنیت ملی امریکا

وی گفت:

"رقیبان بزرگ سیاسی، یعنی چین و روسیه به صورت تدریجی، نفوذ اقتصادی و سیاسی شانرا در سرتاسر افریقا افزایش داده‌اند. آن‌ها به صورت عمدی و تهاجمی سرمایه گذاری‌ها را در منطقه هدف قرار می‌دهند تا بر ضد ایالات متحده، بهره‌گیری رقابتی کنند."

مشاور امنیت ملی امریکا هم‌چنان گفت، روسیه می‌خواهد از طریق معامله‌های مملو از فساد مالی، نفوذش را در افریقا بیشتر سازد.

جان بولتون هم‌چنان مسکو را متهم ساخت که با فروش اسلحه و انرژی در بدل دادن رأی به روسیه در سازمان ملل متحد، قصد افزایش نفوذ در افریقا را دارد.

او در مورد چین هم گفت که می‌خواهد با دادن رشوه، قراردادهای مبهم و قرضه‌های استراتژیک، افریقا را به مستعمره پیکنگ مبدل سازد.

چین و روسیه که هر دو در شورای امنیت سازمان ملل متحد از حق ویتو برخوردار اند، تا هنوز در مورد این اتهام‌های مشاور امنیت ملی امریکا واکنش نشان نداده‌اند.

به روز چهارشنبه دوازدهم دسمبر تیبور ناگی معاون وزارت خارجه امریکا برای اعضای کانگرس آن کشور از افزایش نفوذ چین در بخش‌های اقتصادی، نظامی و سیاسی در قاره افریقا هشدار داد.

چین در سال ۲۰۱۳ میلادی، ابتکار پروژه "یک کمربند یک راه" را آغاز کرد.

بر اساس این پروژه، چین با جنوب شرق آسیا، آسیای میانه، شرق میانه، اروپا و افریقا از طریق زمین و آب وصل می‌شود.

پیکنگ هم‌چنان در سال ۲۰۱۷ میلادی یک پایگاه نظامی کوچک را در کشور افریقایی جیبوتی افتتاح کرد. در این کشور یگانه پایگاه نظامی و دایمی امریکا در قاره افریقا نیز وجود دارد.

تهیه: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG