لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۶

نشست وزرای خارجه افغانستان، پاکستان و چین در کابل برگزار می‌شود


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، طبق تعهدات میان سه کشور افغانستان، پاکستان و چین فردا شنبه نشست سه جانبه میان وزرای خارجه این سه کشور در کابل برگزار می‌شود.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی در مورد این نشست جزئیات بیشتر نداد اما گفت، در نشست سه جانبه موضوعات مختلف از جمله وضعیت افغانستان و منطقه و هم‌چنان همکاری‌ها میان سه کشور بحث می‌شود.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی می‌گوید:

"قرار است نشست سه جانبه وزیران خارجه افغانستان، پاکستان و چین در کابل برگزار شود. در این نشست روی موضوعات صلح، همکاری‌ها و مبارزه با تروریزم صحبت خواهد شد آنان فردا کنفرانس خبری نیز دارند جزئیات بیشتر فردا ارائه خواهد شد."

به گفته مقامات افغان، این نشست در ادامه نشست‌های سه جانبه میان این سه کشور برگزار می‌شود.

به اساس معلومات آنان، وزرای خارجه این سه کشور در ۲۳ دسمبر سال گذشته میلادی نیز چنین نشست مشابه را در شهر پیکنگ چین دایر کردند.

نشست وزرای خارجه افغانستان، پاکستان و چین در ۲۳ دسمبر سال ۲۰۱۷ در چین
نشست وزرای خارجه افغانستان، پاکستان و چین در ۲۳ دسمبر سال ۲۰۱۷ در چین

در نشست قبلی هم مسایل مانند مبارزه با تروریزم، وضعیت موجود در منطقه و همکار‌های اقتصادی و تجارتی میان این سه کشور بحث گردیده و برخی تعهدات هم در آن نشست صورت گرفته بود.

هفته گذشته پاکستان به برخی از رسانه‌ها گفته‌است که شاه محمود قریشی وزیر خارجه آن کشور در جریان هفته جاری به کابل سفر کرده و با مقامات افغان در ربطه به افزایش همکاری‌ها میان دو کشور و روی مؤثریت مبارزه مشترک علیه تروریزم بحث می‌کند.

این در حالیست که در این اواخر تلاش‌های صلح در افغانستان بیشتر از هر وقت دیگر شدت گرفته و زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان نیز از حدود دو ماه بدین‌سو سفرهایش را به پاکستان، امارات متحده عربی، روسیه، ازبکستان، ترکمنستان، قطر و بلجیم انجام داده‌است.

زلمی خلیل‌زاد علاوه بر ملاقات با مقامات آن کشور‌ها با نماینده‌های طالبان مسلح هم دیدار داشته‌است.

به اساس گزارش‌ها، در این اواخر دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا نیز در یک نامه از عمران خان صدراعظم پاکستان خواسته است تا در پروسه صلح افغانستان همکاری نماید.

از سوی هم زمرک بادخوابی رئیس کمیسیون روابط بین‌الملل ولسی جرگه روز جمعه در صحبت با رادیو آزادی از برگزاری این نشست استقبال کرده اما گفت مطمئن نیست که پاکستان در این راستا صادقانه عمل کند.

وی افزود:

"به باور من تلاش‌های پاکستان وقت گذراندن است پیش از این نیز چنین نشست‌ها برگزار شده اما نتیجه در پی نداشته و پاکستان هیچ‌گاه در راستای مبارزه با تروریزم صادقانه گام بر نداشته‌است."

علاوه بر این مقامات افغان و امریکایی بار‌ها گفته اند که مخالفین مسلح دولت افغانستان در پاکستان بوده و در آنجا تحت آموزش قرار گرفته تمویل شده و برای جنگ به این کشور فرستاده می‌شوند.

اما سفارت پاکستان در افغانستان این مسئله را رد کرده و گفته‌است که ثبات پاکستان وابسته به صلح در افغانستان است و آن کشور در این بخش همکاری می‌کند.

فرشته ندا

XS
SM
MD
LG