لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

نگرانی شورای ولایتی فاریاب از واگذاری منطقه سرحوض به مخالفان مسلح


شماری از خانواده‌ها و نیروهای مستقر در قریه سرحوض بعد از محاصره توسط طالبان بخاطر نجات از قحطی توسط هلیکوپترهای نظامی به شهر میمنه انتقال یافتند و سرانجام سرحوض به مخالفان مسلح دولت واگذار شد.

محمد طاهر رحمانی رئیس شورای ولایتی فاریاب امروز شنبه ۲۴ قوس ۱۳۹۷ در صحبت با رادیو آزادی می‌گوید، سرحوض از لحاظ نظامی هیچ گاهی سقوط نمی‌کرد.

بعد از چهارسال، نیروهای مستقر در آنجا و شماری از خانواده‌های که در محاصره طالبان قرار گرفته بودند نظر به هدایت رئیس جمهور به شهر میمنه انتقال داده شدند.

وی گفت:

"منطقه سرخوض یک منطقه بسیار مهم در ولسوالی پشتونکوت بود تقریباً مخالفان چهار پنچ ولایت در آنجا جمع شده آنجا را تصرف کرده نمی‌توانستند بالاخره از جانب مقامات مرکز تصمیم گرفته شد تا باید سرحوض را به طالب بدهد قوماندانان خیزش مردمی از چهار سال به این‌سو شهید داند خسارات زیاد دیدند بالاخره تصمیم رئیس جمهور بود که آنجا را تخلیه بکنند و به طالب رها نمایند."

آقای رحمانی هم‌چنان می‌گوید با واگذاری منطقه سرحوض به دست مخالفان مسلح دولت، مرکز فاریاب با تهدیدات بلند امنیتی مواجه شده‌است.

فامیل های بیجا شده از قریه سرحوض ولسوالی پشتونکوت ولایت فاریاب
فامیل های بیجا شده از قریه سرحوض ولسوالی پشتونکوت ولایت فاریاب

به گفته وی طالبان هر زمانی که خواسته باشند آنرا تصرف کرده می‌توانند.

رئیس شورای ولایتی فاریاب هشدار می‌دهد که اگر شهر میمنه یا مرکز فاریاب سقوط کند مسئولیت آن بدوش کسانی خواهد بود که تصمیم ترک نیروهای مستقر در سرحوض را گرفته بودند.

خواستیم در مورد ادعا‌های رئیس شورای ولایتی فاریاب نظر مسئولین محلی را داشته باشیم اما موفق نشدیم.

اما نقیب الله فایق والی فاریاب که خطاب به بیجا شدگان سخن می‌زد گفت، انتقال آن‌ها بخاطر نجات از قحطی تصمیم مقامات مرکزی بوده‌است.

وی هم‌چنان افزود برای بیجا شده‌ها کمک‌های لازم صورت می‌گیرد:

نقیب الله فایق والی فاریاب
نقیب الله فایق والی فاریاب

"ما و همه مردم افغانستان حالاتی که به سر شما آمده نگران این بودیم که یک لقمه نان به سر شما قطع شده بالاخره ما فکر کردیم که دوام این مسئله در سردی این زمستان باعث تلفات شما می‌شد بخاطر آن شخص رئیس صاحب جمهور تصمیم گرفتند تا شما نجات پیدا بکنید."

اما والی فاریاب هیچ اشارۀ بخاطر تأمین امنیت خانه‌های اصلی بیجا شدگان سرحوض نداشت.

در همین حال شماری از فامیل‌های که از سرحوض به میمنه آمده‌اند می‌گویند آن‌ها در مدت چهار سال محاصره به چالش‌های زیاد روبرو شده‌اند.

سیف الله جوان پانزده ساله که در سرحوض بود می‌گوید او جایی رفته نمی‌توانست و از تعلیم و مکتب رفتن نیز محروم بود.

وی می‌گوید:

"نام من سیف الله است مه از ولسوالی پشتونکوت سرحوض هستم محاصره بودیم، آمدیم با طیاره به مرکز فاریاب مه هیچ جای رفته نمیتوانستم از مکتب رفتن هم محروم بودم به مشکلات زیادی روبروهستیم."

منطقه سرحوض در ۶۰ کیلومتری جنوب شهر میمنه یا مرکز ولایت فاریاب واقع بوده و متشکل از ۲۴ قریه می‌باشد.

گزارش: اکرام کرم

XS
SM
MD
LG