لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۹

ولسی جرگه: از تکرار بمباردمان هوایی بالای افراد ملکی باید جلوگیری شود


ولسی جرگه افغانستان می‌گوید بمباردمان‌های هوایی در جریان عملیات‌های نظامی با دقت انجام شده و از آسیب رسیدن به افراد ملکی جلوگیری شود.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه در نشست عمومی روز شنبه گفت که آسیب رسیدن به افراد ملکی به اثر بمباردمان‌های هوایی بار بار تکرار شده و تأکید کرد که باید از آن جلوگیری شود.

وی گفت:

"متأسفانه به اثر بمباردمان هوایی در ولایات افغانستان ما شاهد تلفات افراد ملکی استیم، این جای تأسف است این پیوسته تکرار می‌شود مخاطب ما ارگان‌های امنیتی افغانستان است که جنگ را طوری مدیریت بکنند که مردم ملکی آسیب نبیند."

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

آقای ابراهیمی این اظهارات را پس از آن مطرح کرد که غلام سخی مشوانی نماینده مردم کنر گفت که به اثر بمباردمان هوایی شب جمعه در ولسوالی شولتن آن ولایت به بیش از ۲۰ فرد ملکی به شمول زنان و اطفال تلفات وارد شده‌است.

در این حال طالبان مسلح نیز با پخش اعلامیه‌ای گفته‌اند که در این رویداد ولایت کنر ۶۵ فرد ملکی که شامل زنان و اطفال می‌گردد، کشته شده‌اند.

در اعلامیه به نقل از ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح گفته شده‌است که به اثر حمله هوایی نیروهای امریکایی و افغان چهار قریه نیز تخریب شده‌است.

پیش از این گزارش‌ها در خصوص بمباردمان هوایی در ولایات‌های دیگر به شمول کندز، هلمند و ننگرهار نیز به نشر رسیده‌است.

پس از تکرار چنین حوادث در برخی ولایات کشور، کمیسیون حقوق بشر و نهادهای جامعه مدنی نیز از این مسئله ابراز نگرانی کرده خواهان جلوگیری آن شده‌اند.

در این حال وزارت دفاع افغانستان می‌گوید که نیروهای دفاعی کشور همواره تلاش کرده‌اند تا در جریان عملیات‌ها به افراد ملکی آسیب نرسد.

اما غفور احمد جاوید سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت موضع گرفتن مخالفان مسلح در خانه‌های مسکونی مردم در برخی موارد سبب رسیدن تلفات به افراد ملکی می‌گردد.

غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
غفور احمد جاوید سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

وی افزود:

"متأسفانه تروریستان هر وقت از مکان‌های مردم ملکی استفاده کرده و علت اساسی تلفات ملکی هم همین است ولی باز هم هدایت جدی از طرف رهبری وزارت و رئیس صاحب جمهور هدایت جدی داده شده‌است تا از آسیب رسیدن و تلفات افراد ملکی جلوگیری گردد."

آقای جاوید با اشاره به رویداد اخیر در ولایت کنر گفت که هیئت برای بررسی رویداد مؤظف شده‌است تا قضیه را از نزدیک بررسی نماید.

هر چند در مورد تلفات افراد ملکی در این رویداد چیز نگفت اما تأکید کرد هر کسی‌که در این رویداد غفلت وظیفوی کرده باشد مورد مجازات و با بازپرس قرار می‌گیرد.

محمدا گل مجاهد کارشناس نظامی افغان می‌گوید راه حل برای جلوگیری از تلفات افراد ملکی اینست تا قبل از عملیات هوایی ساحه چندین بار مورد چک دقیق قرار گرفته و پس از آن که اطمینان حاصل گردید در مورد اقدام صورت گیرد تا به افراد ملکی آسیب نرسد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG