لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۵

وزیر خارجه افغانستان: زمان آن رسیده که پاکستان به وعده‎هایش عمل کند


دومین نشست سه جانبه میان وزیران خارجه افغانستان، پاکستان و چین امروز در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد.

وزرای خارجه افغانستان، پاکستان و چین در یک نشست سه جانبه از پروسه صلح به مالکیت افغان‌ها حمایت کرده و خواهان اقدامات عملی در این راستا شدند.

صلاح الدین ربانی پس از پایان این نشست در یک کنفرانس خبری به رسانه ها گفت، حالا زمان آن رسیده که پاکستان عملاً نشان بدهد که بخاطر تامین صلح در این کشور همکاری می کند.

وزیر خارجه افغانستان گفت، افغانها خواستار همکاری عملی و نتیجه بخش پاکستان در روند صلح افغانستان هستند.

صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان
صلاح الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان

او افزود:

"به خصوص از کشور همسایه خود پاکستان خواست ما اینست که در پروسه صلح با افغانستان همکاری کنند که نتایج آن‌را مردم افغانستان ببینند ما بارها گفتیم دوستان بارها گفتند که صلح امنیت در افغانستان، صلح و امنیت در منطقه صلح امنیت در پاکستان است حالا زمانش رسیده که عملاً پاکستان با گرفتن اقدامات عملی نشان بدهد که واقعاً چیزی که می‌گویند همان چیز است یا نی؟"

صلاح الدین ربانی همچنان نقش پاکستان را در تامین صلح افغانستان مهم عنوان کرده گفت که چین نیز می‌تواند نقش مهم در این راستا داشته باشد.

وزیر خارجه افغانستان ابراز امیدواری کرد تا نتایج این نشست در هفته‌های آینده مشاهده شود.

در نشست سه جانبه تفاهم‌نامه مبارزه با تروریزم و امنیت میان وزرای خارجه سه کشور به امضأ رسید.

تأمین امنیت و مبارزه علیه تروریزم، توسعه اقتصادی و اتصال منقطوی و ایجاد اعتماد سیاسی و مصالحه از جمله موضوعاتی اند که در این تفاهمنامه گنجانیده شده است.

از سوی هم شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در این کنفرانس گفت، آن کشور ارادۀ قوی به‌خاطر تامین صلح در افغانستان دارد زیرا به گفته وی تامین صلح در افغانستان به نفع پاکستان و منطقه می باشد.

آقای قریشی همچنان گفت، زمانی‌که اعتماد از دست رفته میان افغانستان و پاکستان دوباره به‌دست بیاید هر دو کشور می توانند به نتایج قناعت بخش دست یابند.

وزیر خارجه پاکستان
وزیر خارجه پاکستان

​او افزود:

"ما بسیار مخلصانه می‌خواهیم که با شما متعهد شویم و با حکومت و مردم افغانستان صادقانه کار کنیم، به‌خاطر این‌که این مسئله روشن است که تامین صلح و ثبات در افغانستان به منعفت ما است من می خواهم شما در صلح زنده‌گی کنید، اگر شما خوش هستند و اگر شما موفق هستید در خوشی شما خوشی من است و این طرز دیدگاه من است بیا که به پیش برویم، اگر می خواهید پاکستان برای مصالحه اقدامات عمل کند در آن زمان گرفتن انگشت انتقاد به‌طرف پاکستان را متوقف بسازید."

وزاری خارجه این سه کشور در ۲۳ دسمبر سال گذشته میلادی نیز چنین نشست مشابه را در شهر بیجنگ چین دایر کردند.

در نشست قبلی هم مسایل مانند مبارزه با تروریزم، وضعیت موجود در منطقه و همکارهای اقتصادی و تجارتی میان این سه کشور بحث گردیده و برخی تعهدات هم در آن نشست صورت گرفته بود.

در این نشست وانگ یی وزیر خارجه چین گفت، امضای این تفاهمنامه نه تنها روی همکاری های سه کشور تاثیر مثبت بجا می گذارد بلکه به تامین صلح در افغانستان و منطقه نیز کمک می کند.

وزیر خارجه چین ابراز امیدواری کرد که سومین نشست سه جانبه در اسلام آباد برگزار شود.

وزیر خارجه چین
وزیر خارجه چین

​او افزود:

"چین دوست افغانستان و پاکستان است و ما حمایت خود را در زمینه ادامه می دهیم، تا روابط این دو کشور بهتر گردد ما تعهد می کنیم که تفاهمنامه مبارزه با تروریزم را مشترکاً تطبیق کنیم زیرا این تفاهمنامه نه تنها همکاری ها را بهبود می بخشد بلکه برای صلح در منطقه نیز کمک می کند."

در عین حال محمد عبده یکتن از اعضای ولسی جرگه در نشست عمومی این جرگه گفت، امیدواری ها براینست که نشست سه جانبه میان افغانستان، پاکستان و چین یک نتیجه مثبت داشته باشد تا افغانها شاهد تامین یک صلح دایمی در کشور شوند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG