لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۰

حکومت افغانستان: از هر گونه تلاش در باره صلح به رهبری افغان‌ها استقبال می‌کنیم


حکومت افغانستان در واکنش به نشست آینده میان نماینده‌گان امریکا و طالبان در پاکستان می‌گوید، از هر گونه تلاش در باره صلح به رهبری افغان‌ها استقبال می‌کند.

یک روز پس از اظهارات عمران خان صدراعظم پاکستان در بارۀ این‌که پاکستان در تاریخ هفده ماه روان میلادی میزبان گفتگوها میان نماینده‌های ایالات متحده امریکا و طالبان خواهد بود، حکومت افغانستان می گوید، از هر گونه تلاش در باره صلح به رهبری افغان‌ها استقبال می کند.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی هرچند از ابراز نظر بیشتر در این باره خودداری کرد اما گفت، حکومت از هر گونه تلاش حمایت می‌کند که منتج به تامین صلح به رهبری افغان‌ها شود.

شاه حسین مرتضوی
شاه حسین مرتضوی

او افزود:

"هر تلاشی که در راستای حمایت از پروسه صلح به رهبری افغان‌ها باشد، ما از آن استقبال می‌کنیم."

هم‌زمان با این سفارت امریکا در کابل از همکاری پاکستان در روند صلح افغانستان استقبال کرده‌است.

یک سخنگوی این سفارت به بی بی سی گفته است، امریکا هر اقدام پاکستان در باره صلح افغانستان را مهم می‌داند و از آن استقبال می‌کند.

این در حالی است که عمران خان صدراعظم پاکستان روز گذشته در یک نشست در شهر پشاور گفته است، کشورش در تاریخ هفده میزبان گفتگوهای رو در رو نماینده‌گان ایالات متحده امریکا و طالبان خواهد بود.

آقای عمران خان در این سخنانش نگفته است که در هفدهم کدام ماه، اما اگر هدف او هفدهم ماه روان میلادی باشد، مصادف می شود به روز دو شنبه همین هفته.

طالبان تا هنوز این نشست را رد و یا تائید نکرده است، ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، در این باره بعداً معلومات خواهد داد.

هم‌زمان با این زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان که پیش از این دو بار با نماینده‌گان طالبان در قطر دیدار کرده تا تاریخ هجدهم ماه روان میلادی در سفر به برخی کشورهای منطقه به سر می برد.

در ادامه تلاش‌ها برای تامین صلح در افغانستان، روز شنبه وزرای خارجه پاکستان و چین در کابل بودند و یک تفاهمنامه را در باره مبارزه تروریزم به امضأ رساندند.

وزرای خارجۀ افغانستان، پاکستان و چین هرچند در نشست خبری روز شنبه شان به پروسه صلح و تامین ثبات در افغانستان تأکید کردند اما در باره گفتگوهای تاریخ هفده ماه روان میلادی در اسلام آباد چیزی نگفتند.

صبغت احمد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در این باره به رادیو آزادی گفت:

صبغت الله احمدی
صبغت الله احمدی

او افزود:

"چیزی را که شما می گویید تازه شنیدیم، در نشست وزرای خارجه سه کشور روی آن بحث نشده، در این نشست در باره گفتگو های صلح، اعتماد سازی و مبارزه با تروریزم صحبت شده اما آنچه را که شما می گویید، صحبت نشده."

این که در نشست روز دو شنبه از افغانستان کسی اشتراک می کند یا نه، آقای صبغت می گوید، در این باره چیزی گفته نمی تواند.

اما پیش از این نشستی که در مسکو برگزار شده بود، از افغانستان تنها برخی اعضای شورای عالی صلح اشتراک کرده بودند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG