لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۱

سارایوو تایمز: سربازان تازه نفس بوسنی به افغانستان اعزام شدند


سارایوو تایمز​

روزنامه سارایوو تایمز در شماره اخیر خود در مورد اعزام سربازان تازه نفس بوسنی هرزگوین به افغانستان مطلبی را به نشر رسانده‌است.

روزنامه می‌نویسد ۵۳ سرباز و افسر این کشور که زنان هم در بین آن‌ها شامل اند، روز جمعه عازم افغانستان شدند. این سربازان در چند ماه گذشته برای ماموریت افغانستان تعلیم گرفتند.

سارایوو تایمز می افزاید که قوای بوسنی در افغانستان یک ماموریت صلح آمیز و غیر محاربوی خواهند داشت و تا شش ماه دیگر در چارچوب مأموریت حمایت قاطع پیمان ناتو در افغانستان کار خواهند کرد.

به نوشته روزنامه سارایوو این ۵۳ سرباز تازه نفس بوسنی در افغانستان مسئولیت تأمین امنیت یک میدان هوایی را به عهده خواهند داشت و در کدام مأموریت نظامی سهم نخواهند گرفت.

از سال ۲۰۰۹ تا حال ۱۳۰۰ سرباز بوسنی هرزگوین در وقت‌های مختلف در مأموریت‌ها در افغانستان سهم گرفته‌اند.

دیپلومات

نشریه دیپلومات در شماره اخیرش در مورد جنجال آب بین افغانستان و پاکستان مطلبی را به نشر رسانده‌است.

نشریه می‌افزاید اعمار بند شاتوت بالای دریای کابل که ۲۳۶ میلیون دالر بر آن مصرف خواهد شدکشور همسایه، پاکستان را ناراحت ساخته است.

نویسنده مقاله در نشریه دیپلومات می‌نویسد ساختن بند آب شاتوت بالای دریای کابل که مسئولیت اعمار آن را کشور هندوستان به عهده گرفته است از نظر افغانستان برای تولید انرژی در این کشور بسیار مهم می‌باشد، اما پاکستان نگرانی دارد که این بند بالای آبیاری مزراع زراعتی و زندگی روزمره مردم خیبرپخونخواه تأثیر بسیار منفی خواهد داشت.

به نوشته نشریه دیپلومات رسانه‌های پاکستان اعمار بند شاتوت را بر دریای کابل یک طرح هندوستان علیه پاکستان می‌خوانند که به نظر آن‌ها هند می‌خواهد از طریق افغانستان این طرح را عملی کند.

اما نویسنده مقاله به این باور است که دریای کابل برای افغانستان نسبت به یک حربه سیاسی علیه پاکستان هم اهمیت بسیار زیاد دارد.

XS
SM
MD
LG