لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۶

کمیسیون انتخابات: بازشماری آرای ۱۸۲ مرکز رای دهی کابل به پایان رسیده‌است


کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان میگوید که بازشماری آرای بیش از یکصد و هشتاد مرکز رای دهی کابل به پایان رسیده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان مطابق خواست کمیسیون شکایات انتخاباتی روند باز شماری آرای ۱۸۲ مرکز رای دهی حوزه کابل را به پایان رسانیده است.

مسئولان این کمیسیون با ابراز این مطلب میگویند که پروسه شمارش مجدد آرای ده‌ها محل رای دهی دیگر در حوزه کابل نیز ادامه دارد.

ذبیح الله سادات معاون سخنگوی این کمیسیون روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که تا اخیر هفته جاری نتایج ابتدایی انتخابات حوزه کابل و همه ولایات اعلام می‌شود.

او افزود:

"شمارش آرای مراکزی را که کمیسیون شکایات انتخاباتی فیصله باز شماری آن را نموده بود امروز پایان می یابد، همچنان آرای ۳۵ محل دیگر نیز که از سوی کمیسیون شکایات انتخاباتی فرستاده شده بود که امروز در رابطه به آن نیز کار میشود. کمیسیون مستقل انتخابات همچنان کار میکند که نتایج ابتدایی برخی ولایات را نیز اعلا نماید، رهبری کمیسیون تلاش می‌کند تا نتایج ابتدایی کابل و همه ولایات را تا اخیر هفته جاری اعلان کند."

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تا حالا نتایج ابتدایی انتخابات ولسی جرگه ۲۵ ولایت را اعلان کرده و یک منبع دراین کمیسیون گفت که تا پایان روز یکشنه نتایج ابتدایی ولایات هلمند، هرات، کندهار و کندز نیز مشخص خواهد شد.

اما برخی از کاندیدان پیش از این نتایج ابتدایی را نپذیرفته اند و می‌گویند که روند رای دهی شفاف نبوده و حق به حقدار آن نرسیده است.

کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز قبل از این گفته که شکایات زیادی از عدم شفافیت پروسه رای دهی به ویژه از حوزه انتخاباتی کابل به این کمیسیون رسیده و باید از هر راه ممکن آرای پاک از ناپاک جدا شوند.

در این حال یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا یا بنیاد انتخابات عادلانه و آزاد افغانستان میگوید که بازشماری آرای حوزه انتخاباتی کابل درست انجام نشده است.

آقای رشید به رادیو آزادی گفت که تعداد ناظران در این پروسه کم بوده و همچنان در باره افرادی که به نحوی در فساد دست داشته اند نیز معلومات ندارند.

یوسف رشید
یوسف رشید

او گفت:

"سطح نظارت در این روند بسیار محدود بود و این فرصت مساعد نبود که ما از همه پروسه نظارت کنیم، در این جریان موارد فساد بدست آمده و افراد دخیل در فساد نیز گرفتار شده اند اما معلوم نشد که با آنها چه میشود."

اما کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان میگوید که پروسه شمارش مجدد آرای حوزه کابل و دیگر ولایات با شفافیت انجام شده و نماینده های نهادهای ناظر و کاندیدان از این روند به‌گونه درست نظارت کرده اند.

مسئولان در این کمیسیون هرچند برخی چالش ها و ناکارایی شماری از کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات را می پذیرند اما میگویند که کارشان با سرعت ادامه دارد و پس از اعلام نتایج ابتدایی در مدت یک ماه نتایج نهایی انتخابات ولسی جرگه را نیزاعلان خواهند کرد.

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG