لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۹

حکمتیار: حزب اسلامی در توافق با احزاب تاثیر گذار از یک کاندیدا حمایت خواهد کرد


رهبر حزب اسلامی می گوید، این حزب نخواست تا در انتخابات آینده ریاست جمهوری کاندیدای مستقل خود را معرفی کند.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی می گوید، این حزب پس از مشوره و رای زنی‌ها تصمیم بر این گرفته تا در انتخابات آینده ریاست جمهوری مستقلانه اشتراک نکند.

آقای حکمتیار روز یک شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، این حزب در توافق با احزاب تاثیر گذار افغانستان از یک کاندیدا حمایت خواهد کرد.

گلبدین حکمتیار
گلبدین حکمتیار

او افزود:

"حزب اسلامی نخواست در انتخابات ریاست جمهوری به گونه مستقل سهم بگیرد و کاندیدای خود را معرفی کند، خواستیم در مشوره و توافق با احزاب تاثیر گزار یک کاندیدای واحد را معرفی کنیم، همینگونه این احزاب در میان خود در باره ترکیب حکومت آینده توافق کنند."

وی همچنان می گوید، رایزنی ها در این باره با جناح های محتلف ادامه دارد و به زودی نتیجه آن اعلان خواهد شد.

آقای حکمتیار در این نشست خبری همچنان انتخابات گذشته ولسی جرگه را پر از تقلب خوانده و گفته است، آرای بدون بایومتریک باید باطل اعلان شوند.

بر اساس تقویم انتخابات که پیش از این از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام شده، انتخابات ریاست جمهوری قرار است در ۳۱ ماه حمل سال آینده برگزار شود و در این تقویم آمده‌است که ثبت نام کاندیداها در اول جدی یعنی تا پنج روز دیگر آغاز خواهد شد.

پیش از این برخی جریان های سیاسی دیگر گفته اند که تلاش ها برای تشکیل تکت های انتخاباتی ادامه دارند.

فضل رحمان اوریا سخنگوی ائتلاف ملی بزرگ افغانستان گفته است، در صورت که این ائتلاف برای معرفی کاندیدای واحد به توافق نرسد، صلاحیت به جمعیت اسلامی داده خواهد شد تا کاندیدای خود را معرفی کند.

محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز به رادیو آزادی گفته است که مذاکرات او با برخی جریان های سیاسی برای تشکیل تکت های انتخاباتی ادامه دارد.

اما محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی رئیس جمهور و محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان پیش از این اعلام کرده اند که در انتخابات آینده ریاست جمهوری کاندیدا خواهند بود.

برخی منابع به رادیو آزادی گفته اند، تکت انتخاباتی آقای اتمر با ترکیب محمد یونس قانونی معاون اول و محمد محقق معاون دوم بسته شده و با آغاز ثبت نام کاندیداها این تکت در کمیسیون مستقل انتخابات راجستر خواهد شد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG