لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۴

انعکاس موضوعات افغانستان در شماری از روزنامه‌های جهان


  • دیلی میل

روزنامه بریتانیایی دیلی میل در شمارۀ اخیر خود در مورد اجلاس سه جانبه بین افغانستان، پاکستان و چین گزارشی را به نشر رسانیده در بخشی از آن می‌نویسد، وزرای خارجه این سه کشور روز سه‌شنبه در کابل با هم ملاقات کردند تا در مورد طرق و راه‌های ختم جنگ در افغانستان بحث کنند.

به نوشته روزنامه دیلی میل، با آن که روابط پُر تنش بین افغانستان و پاکستان روی این اجلاس سایه افگنده بود، اما این سه کشور تأیید کردند که ختم صلح‌آمیز جنگ در افغانستان به منفعت اقتصادی و تجارتی منطقه تمام خواهد شد.

روزنامه می‌نویسد، افغانستان و پاکستان از مدت‌ها به این‌سو یکدیگر را به کوتاهی در امر مبارزه با تروریزم متهم می‌کنند.

روزنامۀ بریتانیایی دیلی میل، به پروژه بزرگ اقتصادی "یک کمربند یک راه" اشاره می‌کند که چین به ارزش میلیاردها دالر امریکایی در پاکستان آغاز کرده‌است و این دو کشور روابط نزدیک اقتصادی با هم دارند.

به نوشته دیلی میل، چین به خاطر حاضر ساختن اطراف درگیر جنگ در افغانستان، طالبان را به میزبانی خود دعوت کرده بود، چون ختم جنگ در افغانستان برای عملی شدن پروژۀ بزرگ اقتصادی "یک کمربند یک راه" خیلی اهمیت دارد.

این پروژه باعث توسعه و انکشاف اقتصادی و تجارتی در تمام آسیا خواهد شد.

صلاح‌الدین ربانی وزیر خارجه افغانستان نیز گفته است که افغانستان هم تلاش می‌کند که در پروژه‌های اقتصادی آغاز شده به ابتکار چین، سهیم شود.

ستریتس تایمز

روزنامه ستریتس تایمز (Straits Times) چاپ سنگاپور در مورد ادعای اخیر برخی اعضای تیم فوتبال دختران افغانستان بر مقامات فدراسیون فوتبال آن کشور در مورد اذیت آزار جنسی این مقامات، گزارشی را به نشر رسانیده در بخشی از آن نویسد: خالده پوپل مدیر سابق تیم فوتبال دختران افغانستان هفت سال قبل مجبور شد کشورش را ترک کند و در دنمارک زنده‌گی می‌کند.

وی با وصف آن که از ناحیه زانو مجروح شده بود، توانست کمپ‌های آموزشی را برای تیم فوتبال دختران در جاپان، اردن و امارات متحدۀ عربی دایر کند.

به نوشته ستریتس تایمز در این کمپ‌های آموزشی ورزشکارن از داخل افغانستان نیز اشتراک می‌کردند و چون سیستم موجود نتوانست مصونیت ورزشکاران را تأمین کند، خالده پوپل مجبور شد تا صدایش را بلند کند.

خالده پوپل ادعا کرده‌است که مقامات ارشد فدراسیون فوتبال افغانستان، برخی ورزشکاران دختر را مورد اذیت و آزار جنسی قرار داده و به تجاوز جنسی بالای آن‌ها تلاش کرده‌اند.

لوی سارنوال افغانستان به‌خاطر اتهامات موجود اذیت و آزار جنسی، وظایف چهار مقام ارشد فدراسیون فوتبال افغانستان به شمول کرام‌الدین کریم رئیس آن را به حالت تعلیق قرار داد.

روزنامه ستریتس تایمز چاپ سنگاپور می‌نویسد، گرچه تحقیقات در مورد ادامه دارد، ولی فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) فعالیت‎‌های کرام‌الدین کریم را در عرصه فوتبال برای ۹۰ روز ممنوع ساخت.

XS
SM
MD
LG