لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۸

افتتاح نخستین دیتابیس آنلاین معلوماتی جهت رسیده‌گی به وضعیت مهاجرت‌های غیر قانونی!


در افغانستان برای نخستین بار دیتابیس آنلاین معلوماتی به هدف رسیده‌گی به وضعیت مهاجرت‌های غیر قانونی و قاچاق انسان از سوی وزارت عدلیه و برخی نهادهای کمک کننده افتتاح شد.

عبدالبصیر انور وزیر عدلیه روز یکشنبه «۲۵ قوس ۱۳۹۷» در جریان افتتاح دیتابیس معلوماتی گفت، این وزارت در چهار سال اخیر در بخش مبارزه علیه قاچاق انسان و مهاجرت‌های غیر قانونی برنامه‌های را تطبیق کرده‌است.

عبدالبصیر انور وزیر عدلیه افغانستان

وی می‌گوید:

"در جریان سه الی چهار سال ما دستآوردهای داریم، ما توانستیم به هدف مبارزۀ جدی در برابر این پدیده برخی اسناد تقنینی را تهیه کرده و برنامه مؤثر را آغاز نمودیم. یکی از کارهای مهم ما در بخش مبارزه علیه قاچاق انسان و مهاجرت‌های غیر قانونی افتتاح همین دیتابیس است."

آقای انور، معضل قاچاق انسان و مهاجرت‌های غیر قانونی را نگران کننده می‌داند و از جدیت نهادهای مسئول در این بخش اطمینان می‌دهد.

دیتابیس معلوماتی قاچاق غیر قانونی انسان و مهاجرت به همکاری مالی و تخنیکی ادارۀ انکشافی ایالات متحده امریکا (USAID) و اداره مهاجرت سازمان ملل «IOM» ایجاد شده که در آن تمام معلومات قربانیان قاچاق انسان و قربانیان مهاجرت‌ها و قاچاقبران ثبت خواهد شد و از این طریق به نهادهای عدلی و قضایی معلومات لازم داده می‌شود.

به‌گفته مسئولان سازمان مهاجرت، این دیتابیس نهادهای مسئول مبارزه علیه قاچاق انسان و مهاجرت‌های غیر قانونی را با دادن معلومات مؤثق کمک خواهد کرد.

به‌گفته آنان قاچاق انسان و مهاجرت‌های غیر قانونی از چالش‌های اند که در نبود معلومات مبارزه را با مشکل روبه‌رو ساخته‌است.

هرچند در افغانستان ارقام دقیق افراد مهاجرت‌های غیر قانونی و قاچاق انسان در دست نیست، اما مینه پودل مدیر سازمان بین‌المللی مهاجرت به رادیو آزادی گفت، در مقایسه به سال‌های گذشته در این اواخر مهاجرت غیر قانونی و قاچاق انسان افزایش یافته‌است.

در همین حال شبیر صافی رئیس شبکه مبارزه با قاچاق انسان بهره برداری این دیتابیس را گام مثبت در این بخش تلقی کرده و روی کار بیشتر تأکید می‌کند:

"این سیستم برای ما خیلی ضرورت بود، تجربه که ما داریم اینست که پیش از این چنین سیستمی وجود نداشت. کارمندان وزارت علیه نمی‌دانستند که یک قضیه را در کجا و چگونه ثبت کنند و به کی تسلیم بدهند، در باره این همه موارد معلومات نبود و حالا این سیستم به ما کمک می‌کند که یک قضیه چگونه ثبت و به کجا سپرده شود."

آقای صافی ناامنی، بی‌کاری و فقر را عوامل اساسی قاچاق انسان و مهاجرت‌های غیر قانوی می‌داند و خواهان اقدامات جدی است.

این در حالیست که در یک گزارش وزارت خارجه امریکا در باره قاچاق انسان که در سال جاری نشر شد افغانستان از جمله کشورهای بوده که حکومت این کشور نتوانسته دستکم طرزالعمل مشخص را در این زمینه روی دست بگیرد.

پیش از این سفیر امریکا در کابل، افغانستان را مرکز ترانزیت قاچاق دانسته بود به گفته وی در کشوریکه قانون طبیق نمی‌شود مردم آن قربانی همین پدیده می‌شوند.

گزارش: فرید حلیمی

XS
SM
MD
LG