لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۸

اظهارات ضد و نقیض مسئولان کمیسیون انتخابات در مورد اعلام نتایج آرای کابل!


کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، تلاش می‌ورزند تا پایان این هفته نتایج ابتدایی انتخابات کابل را اعلام کنند، اما شماری از کمیشنران این کمیسیون می‌گویند مشکلات در آرای کابل گسترده‌است و نتایج آن با تأخیر اعلام خواهد شد.

کابل، پکتیا، بغلان و ننگرهار ولایت‌های استند که کمیسیون مستقل انتخابات از مشکلات در آرای آن سخن می‌زند، اما می‌گوید تلاش می‌روزند تا به زودی به این چالش‌ها پایان دهند.

گلاجان عبدالبدیع صیاد رئیس این کمیسیون روز دوشنبه «۲۶ قوس ۱۳۹۷» در نشست خبری گفت که روند بازشماری آرای کابل نیز پایان یافته است و تا پایان هفته روان نتایج ابتدایی آن را اعلام خواهند کرد.

او افزود:

"تنها ۴ ولایت دیگر مانده‌است که نتایج آن را اعلام کنیم که به زودی اعلام خواهیم کرد، زیرا در این ولایات مشکلات وجود دارد به ویژه کابل، بغلان، ننگرهار و پکتیا، اما نتایج ننگرهار را به زودی تلاش می‌کنیم که اعلام کنیم."

گلاجان عبدالبدیع صیاد
گلاجان عبدالبدیع صیاد

اما این‌جا شماری دیگری از اعضای این کمیسیون می‌گویند، با توجه به مشکلات که در آرای کابل وجود دارد نتایج آن با تأخیر اعلام خواهد شد.

ملیحه حسن یکی از کمیشنران این کمیسیون در پایان نشست خبری به رادیو آزادی همچنان گفت که با پایان بررسی‌های کمیسیون شکایات، در فهرست ابتدایی برنده‌گان ولسی جرگه تغییر پدید خواهد آمد.

کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون نتایج ابتدایی ۲۹ ولایت را اعلام کرده است و این کمیسیون می‌گوید روند انتقال اطلاعات آرای چهار ولایت دیگر به‌شمول کابل به دیتابیس این کمیسیون ادامه دارد.

این کمیسیون می‌گوید تا کنون بیشتر از ۳ میلیون اطلاعات از دستگاه‌های بایو متریک به بانک اطلاعاتی این کمیسیون انتقال داده است.

با این همه، در حال حاضر کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی در حال بررسی‌های شکایات انتخابات کابل است، انتخاباتِ که پیشتر از سوی این کمیسیون لغو اعلام شده بود.

در این میان، کمیسیون مستقل انتخابات هرچند از تلاش‌ها برای تأمین شفافیت و عدالت در آرای انتخابات ولسی جرگه سخن می‌زند، اما کارکرد این کمیسیون در میان ناظران و نامزدان معترض همچنان با انتقادهای تندی روبه‌رو است.

این کمیسیون یک روز پیش از این نتایج آرای ولایت‌های هرات، کندز، هلمند و کندهار را اعلام کرد، اما فیصلۀ این کمیسیون اکنون با اعتراض شماری از نامزدان روبه‌رو شده‌است.

گروه عدالت‌خواهی شبکه کاندیدان مستقل، کمیسیون مستقل انتخابات را به فساد و تقلب گسترده در انتخابات ولسی جرگه متهم می‌کند و از این کمیسیون می‌خواهد تا از شهروندان کشور معذرت‌خواهی کند.

محمد قاسم فکری یکی از اعضای این گروه در نشست اعتراض‌آمیز که در واکنش به فیصله‌های کمیسیون مستقل انتخابات برگزار کرده بودند، چنین گفت:

"خواست ما این است که کمیسیون مستقل انتخابات از مردم معذرت بخواهد و انتخابات را به گونه کامل لغو اعلام کند و یا این که آرای که بدون بایو متریک به صندوق‌ها ریخته شده و صندوق‌ها در گوشه گوشه کشور از چنین آرا پُر شده به شمول کابل، آن باطل اعلام شود، در غیر آن راه‌های قانونی و مدنی را دنبال می‌کنیم و به تظاهرات، بستن راه‌ها و یا برپایی خیمه‌ها خواهیم پرداخت."

در این میان حبیب‌الرحمن ننگ رئیس اجرایی دیده‌بان انتخابات می‌گوید، باور ندارند که کمیسیون مستقل انتخابات بتواند نتایج نهایی را نیز به وقت آن اعلام کنند.

وی این کمیسیون را به ناکارایی و نقض قانون انتخابات متهم می‌کند و از اعضای آن می‌خواهد که به آرای مردم احترام بگذارد.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG