لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۴

ستارز ایند سترایپس: سعودی و امارات متحده نفوذ قابل توجه بر طالبان دارند


  • ستارز ایند سترایپس

روزنامه ستارز ایند سترایپس به آماده‌گی طالبان جهت شرکت در مذاکرات روز دوشنبه در امارات متحده عربی تمرکز کرده است.

به نوشته روزنامه، این دیدار میان مقام‌های امریکایی، عربستان سعودی، پاکستانی و امارات متحده عربی با نماینده‌های طالبان، تازه ترین تلاش برای پایان دادن به جنگ هفده ساله افغانستان است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان روز دوشنبه گفت که مذاکرات در همین روز در امارات متحده عربی ادامه یافت.

ستارز ایند سترایپس در ادامۀ مطلبش افزوده است: با آنکه انتظار نمی‌رود مقام‌های افغان به صورت رو در رو با طالبان گفتگو کنند، اما حضور آن‌ها در مذاکرات امارات، یک مرحلۀ خیلی مهم برای کشاندن هر دو جانب به گفتگو ها است.

روزنامه به این هم توجه کرده که سعودی و امارات متحده نفوذ قابل توجه بر طالبان دارند و ظاهراً تلاش‌ها را افزایش داده اند تا گفتگو های این گروه با حکومت افغانستان به صورت رو در رو صورت گیرد.

ستارز ایند استرایپس: بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد.

عربستان سعودی، پاکستان و امارات متحده عربی، تنها سه کشوری بودند که رژیم طالبان را تا هنگام سرنگونی‌اش، به رسمیت می‌شناختند.

به نوشته روزنامۀ ستارز ایند سترایپس، زلمی خلیل‌زاد از هنگامی که در ماه سپتمبر به حیث نمایندۀ امریکا برای صلح افغانستان تعیین شد، تلاش‌های جدی را برای آغاز مذاکرات انجام داده است.

زلمی خلیل‌زاد
زلمی خلیل‌زاد

او در این مدت به چندین کشور سفر کرده تا گفتگو های جامع در مورد پروسه صلح افغانستان داشته باشد.

روزنامه به اظهارات عمران خان صدراعظم پاکستان هم تمرکز کرده که گفته است: کشورش سازمان دهنده مذاکرات امارات متحده عربی است.

او به این هم تأکید ورزیده که بحران افغانستان راه حل نظامی ندارد، بحرانی که با یک تریلیون دالر مصرف، طویل‌ترین جنگ امریکا در تاریخ دانسته می‌شود.

  • دیلی میل

روزنامه بریتانیایی دیلی میل در مورد سرنوشت ترجمان‌های افغان مطلبی را نشر کرده است.

روزنامه اظهارات نذیر آیین، یکی از این ترجمان‌ها را نشر کرده که ویزۀ پنج ساله‌اش در بریتانیا، در پنجم دسمبر پوره شد و تا هنوز در لندن به صورت غیر قانونی به سر می‌برد.

شهزاده چارلس بریتانیا، ویلیم هیگ وزیر خارجه و لیام فاکس وزیر دفاع این کشور، از کسانی بودند که نذیر آیین برای آن‌ها ترجمانی کرده بود، اما با این همه او با خطر اخراج از بریتانیا روبه‌رو است.

دیلی میل به نقل از آقای آیین نوشته که امیدواری دارد، حکومت بریتانیا این حقیقت را بپذیرد که ترجمان‌های افغان مردم عادی نیستند، بلکه کسانی اند که زنده‌گی شانرا با خطر روبه‌رو ساختند تا به‌گفته او، جاده‌های لندن مصون و امنیت بمانند.

XS
SM
MD
LG