لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۵

حزب اسلامی: بورد مشورتی صلح سمبولیک است


حشمت‌الله ارشد سخنگوی حزب اسلامی
حشمت‌الله ارشد سخنگوی حزب اسلامی

شماری از چهره‌های جهادی و سیاسی که عضویت بورد مشورتی صلح را نیز دارند، اما بر چگونگی و نقش این بورد انگشت انتقاد دارند.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان و یکی از اعضای این بورد، ملاحظاتی بر سر تشکیل و صلاحیت‌های این بورد دارد.

حشمت الله ارشد سخنگوی حزب اسلامی افغانستان روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت بورد مشورتی صلح سمبولیک است، از همینرو گلبدین حکمتیار در آن شرکت نمی کند.

او افزود:

"نظر ما اینست که بورد جنبه اجراییوی ندارد صرف سمبولیک است به نظر ما موثریت ندارد به این خاطر جناب انجنیر صاحب امیر حزب اسلامی در این بورد مشورتی قطعا اشتراک نورزیدند."

پس از ایجاد بورد مشورتی صلح از سوی حکومت، این بورد تا کنون یک نشست برگزار کرده است.

تصاویر این نشست که در صفحه رسمی فیسبوک ارگ منتشر شده نشان میدهد که برخی از اعضای این بورد از جمله گلبدین حکمتیار، حامد کرزی و محمد اسماعیل خان حضور ندارند.

اعضای این بورد که هفته قبل از سوی حکومت اعلان شد، سی و یک تن اند که افراد دولتی و غیر دولتی در ان حضور دارند.

رئیس جمهوری و معاونین او، رئیس اجرائیه و معاونین اش، روسای مجلس نماینده‌گان، مشاور امنیت ملی و قاضی‌ القضات از جمله مقام‌های بلند پایه‌ای هستند که نام‌ شان در فهرست بورد مشورتی به چشم می‌خورد.

حامد کرزی، صبغت‌الله مجددی، عبدالرب رسول سیاف، گلبدین حکمتیار، عطا محمد نور، محمد کریم خلیلی، محمدآصف محسنی، یونس قانونی، حامد گیلانی، حاجی دین محمد، اسماعیل‌خان، سید منصور نادری، صلاح‌الدین ربانی، عبدالهادی ارغندیوال، آمنه افضلی، صدیقه بلخی و امرالله صالح رهبران جهادی و سیاسی هستند که اعضای بورد مشورتی صلح گفته شده اند.

از سوی هم محمد اسماعیل خان یک عضو دیگر این بورد به رادیو آزادی گفت که بورد مشورتی نماینده‌گی از تمام جوانب نمی‌کند و باید در آن تغییرات بیاید.

وی تأکید دارد که باید تیم مذاکره کننده صلح با طالبان نیز از میان این بورد گماشته شود و در مشوره با بورد مذاکرات‌اش را به پیش ببرد.

او افزود:

"بورد مشورتی که فعلاً ایجاد شده در تشکیل آن شخصیت‌های خوب اند اما نماینده‌گی از تمام جوانب نمی‌کند و خوب است که در آن تغییرات بیاید."

کریم خرم رئیس دفتر حامد کرزی رئیس جمهور پیشین نیز به این باور است که بورد مشورتی به دلیل این که تنها در سطح مشورت است، تاثیر گذار نیست و اکثریت سیاسیون نیز به گفته وی به همین دلیل در آن شرکت نمی‌کنند.

کریم خرم
کریم خرم

او افزود:

"به‌خاطر صلح اینها کدام صلاحیت دیگر ندارند صرف نام مشورتی بالایش گذاشته شده است، به این خاطر نه کدام چیز موثر است نه جدید و نه هم تاثیر دارد در راه آوردن صلح، قسمی که شما در اولین جلسه شان دیدید که اکثریت سیاسیون و رهبران اشتراک نداشتند."

سخنگویان رئیس جمهور در این باره صحبت نکردند اما در خبرنامه روز دوشنبه ریاست جمهوری آمده است که اعضای بورد مشورتی صلح بر مذاکره با طالبان توسط دولت افغانستان تاکید کرده، گفتند صلاحیت مذاکره بر اساس قانون اساسی کشور از حکومت بوده، نه احزاب سیاسی.

برخی از آگاهان امور از جمله بشیر بیژن به این باور است که تا هنوز اجماعی میان احزاب سیاسی و حکومت در چگونگی گفتگو های صلح به میان نیامده است.

وی تاکید دارد که فرصت خوب برای آغاز گفتگوهای مستقیم با طالبان فراهم شده، حکومت و احزاب باید در تفاهم با هم این گفتگو ها را به پیش ببرند.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG