لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۷

تدامیچی یاماموتو: احتمال پایان جنگ در افغانستان نزدیک به نظر می‌رسد


نماینده خاص ملل متحد برای افغانستان گفته است، احتمال پایان جنگ در افغانستان نزدیک به نظر می‌رسد.

نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان می گوید، نسبت به هر زمان دیگر فرصت برای خاتمه جنگ و آغاز گفتگو های صلح در افغانستان مساعدتر شده است.

تدامیچی یاماموتو این‌را دیروز در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که برای بحث در مورد وضعیت جاری افغانستان در نیویارک برگزار شده بود.

تدامیچی یاماموتو گفت، تلاش های جاری صلح خوشبینی ها را ببار آورده است و در این مرحله حساس باید فضای سیاسی زمینه را برای طرف های درگیر جنگ ایجاد کند تا موقف شانرا مشخص سازند که چگونه میتوانند براساس پیشرفت های اخیر خود را آماده کنند.

او افزود:

"امیدواریم که فرصت کنونی بتواند دو طرف را یکجا ساخته و آن‌ها در مورد مسایل مختلف که برای رسیدن به صلح و آشتی نیاز است، یک راه حل را دریابند."

تدامیچی یاماموتو افزود که نمیتوان انکار کرد که در مرحله نخستء تلاش های صلح، جنگ و گفتگو در کنار هم دوام خواهند کرد اما مهمتر از همه اینست که طرف های درگیر جنگ باید برای جلوگیری از کشتار مردم ملکی از احیتاط زیاد کار گیرند.

د افغانستان لپاره د ملګرو ملتونو ځانګړی استازی تدامیچي یاماموتو
د افغانستان لپاره د ملګرو ملتونو ځانګړی استازی تدامیچي یاماموتو

نماینده خاص سازمان ملل متحد برای افغانستان همچنان از کشور های منطقه خواست تا برای پیشبرد گفتگو های صلح افغانستان در مساعد ساختن یک فضای مناسب همکاری کرده و بگذارند تا مردم افغانستان از طریق مذاکره اختلافات داخلی شان را حل کنند.

تدامیچی یاماموتو این را در حالی ابراز کرد که امریکا و طالبان، دو طرف مهم جنگ افغانستان در حال حاضر مصروف گفتگو در امارات متحده عربی اند.

در این گفتگوها نماینده های برخی از کشورهای دیگر مانند پاکستان، عربستان سعودی و امارات متحده عربی که نقش شان در روند صلح افغانستان همواره مهم خوانده شده است نیز اشتراک کرده اند، اما بنابر مخالفت گروه طالبان، نماینده های حکومت افغانستان نتوانستند تا در این گفتگوها شامل شوند.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی
حمدالله محب مشاور امنیت ملی

حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان گفته است که هیئت مذاکره افغانستان در ابوظبی حضور داشته، گفتگو های صلح میان امریکا و طالبان را ارزیابی می کرده و تلاش دارد تا فرصت را برای گفتگو های مستقیم میان طالبان و حکومت افغانستان فراهم سازد.

براساس منابع طالبان، گفتگو میان هیئت امریکایی به رهبری زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان و نماینده های طالبان برای سه روز دوام خواهد کرد.

وزارت خارجه امریکا گفته است که سومین سفر آقای خلیل‌زاد به منطقه که به هدف خاتمه جنگ و تامین صلح در افغانستان آغاز شده است تا بیستم ماه دسمبر ادامه خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG