لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۳

رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا بنیاد خیریه‌اش را منحل می‌کند


دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا توافق کرده که بنیاد خیریه‌اش را منحل سازد.

باربرا اندروود لوی سارنوال ایالت نیویارک روز سه شنبه با این اعلام هم‌چنان گفت که ترمپ از بنیاد خیریه‌اش برای مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ استفاده نادرست کرده‌است.

دونالد ترمپ در گذشته به چنین اتهام‌ها واکنش جدی نشان می‌داد، اما حالا به‌گفته لوی سارنوال نیویارک، به انحلال بنیاد خیریه‌اش اعتراضی ندارد.

تنها دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا هم نه، بلکه فرزندانش ایریک و ایوانکا نیز به سوء استفاده از بنیاد خیریۀ ترمپ در مسایل خصوصی و انتخاباتی متهم شده‌اند.

باربرا اندروود لوی سارنوال ایالت نیویارک
باربرا اندروود لوی سارنوال ایالت نیویارک

باربرا اندروود لوی سارنوال ایالت نیویارک روز سه‌شنبه گفت، بنیاد خیریۀ ترمپ که به اتهام تأثیرگذاری روی نتیجه انتخابات سال ۲۰۱۶ تحت بررسی قرار دارد، بر اساس توافق شخص رئیس جمهور امریکا منحل می‌شود.

خانم اندروود افزود، تمامی دارایی‌های بنیاد ترمپ تحت نظر لوی سارنوالی نیویارک برای سایر بنیاد‎های خیریه توزیع خواهد شد.

این مقام قضایی امریکا خواهان دریافت جریمه یک میلیون و هشت صد هزار دالری از ترمپ شده و هم‌چنان می‌خواهد تا رئیس جمهور امریکا، برای ده سال از مدیریت برنامه‌های خیریه در نیویارک محروم شود.

قصر سفید و وکیل مدافع بنیاد خیریۀ ترمپ به صورت فوری در مورد این تصمیم لوی سارنوالی نیویارک چیزی نگفته‌اند.

اما در گذشته دونالد ترمپ قضیۀ وارد شده از سوی باربرا اندروود را دسیسۀ "دموکرات‌های نیویارکی" خوانده بود.

شبکه تلویزیونی "سی ان ان" گزارش می‌دهد که تمامی دارایی بنیاد خیریه ترمپ به حدود یک اعشاریه هفت میلیون دالر می‌رسد.

به‌شمول استفاده از پول بنیاد برای تفریح، باشگاه گلف ترمپ و هم‌چنان خرید تابلو، در مجموع از پنج مورد یادآوری شده که قانون مالیه بر بنیادهای خیریه را نقض می‌کند.

بر اساس قانون امریکا، مؤسسات غیر انتفاعی و خیریه، نسبت به شرکت‌ها و اداره‌های عادی، خیلی مالیه کمتر برای دولت می‌پردازند و تخطی از سوی این گونه مؤسسات حتی برای رئیس جمهور هم مصون نیست و بالاخره تصمیم را بر ضد او بر می‌گرداند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG