لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۷

آرمان ملی: افغان‌ها صلح می‌خواهند نه امارت طالبان


روزنامه‌های چاپ امروز کابل بیشتر به گفتگو‌ها میان نماینده‌گان طالبان با هیئت کشور‌های ایالات متحده امریکا، پاکستان و امارات متحده عربی در ابوظبی تبصره کرده‌اند.

  • مسیر

روزنامه مسیر در سرمقاله‌اش نگاشته است که نماینده‌گان طالبان و هیئت امریکایی برای دومین روز نیز بحث‌های مفصل انجام دادند.

در سرمقاله هم‌چنان آمده‌است که طالبان در این دیدار به رهایی زندانیان خود، بیرون کردن نام سران این گروه از لیست‌های سیاه و به رسمیت شناختن دفتر قطر تأکید کرده‌اند.

بر اساس معلومات سرمقاله نویس، هیئت امریکایی از نماینده‌گان طالبان خواسته تا به گفتگو‌های صلح با دولت افغانستان حاضر شود، پایگاه‌های امریکا در افغانستان را قبول کرده و هم‌چنان آتش‌بس اعلام کنند.

در سرمقالۀ مسیر آمده‌است که در این گفتگو‌ها پیشرفت‌های صورت گرفته، اما تا هنوز در بارۀ این پیشرفت‌ها جزئیات داده نشده‌است.

سرمقاله نویس هم‌چنان نوشته است که در دومین روز گفتگو‌ها زلمی خلیل‌زاد خواست‌های طالبان را شنیده و اطمینان داده‌است که نام سران طالبان از لیست‌های سیاه بیرون خواهند شد و همین گونه مسئله رهایی زندانیان به حکومت افغانسان ارتباط دارد و آقای خلیل‌زاد با رسمی ساختن دفتر سیاسی طالبان در قطر موافقت کرده، اما گفته‌است که این کار بدون موافقت حکومت افغانستان ناممکن است و باید طالبان در این باره با حکومت افغانستان صحبت کنند.

در سرمقاله این هم آمده‌است که بالاخره نماینده‌گان طالبان گفتگو‌های مشروط با حکومت افغانستان را پذیرفته‌اند.

از نوشته سرمقاله نویس چنین برداشت می‌شود که تمام جوانب با فشار‌های سخت روبه‌رو اند و باید با هم توافق کنند.

نویسندۀ سرمقاله باور دارد که این بار سهم گرفتن نماینده‌گان شورای کویته یک نقطه مثبت است و این اقدامی خواهد بود که به صلح کمک می‌کند.

  • ویسا

روزنامه ویسا در مقالۀ تحت عنوان حکومت مؤقت نوشته‌است که در دو روز گذشته تلاش صورت گرفته تا نماینده‌گان طالبان آماده گفتگو با هیئت مذاکره کننده حکومت افغانستان شود، اما طالبان تا حال حاضر به گفتگو با این هیئت نشده‌است.

در سرمقاله به نقل از رویترز آمده‌است که در گفتگو‌های روز گشته به آتش‌بس شش ماهه و ایجاد حکومت مؤقت در افغانستان بحث شده‌است.

در سرمقاله هم‌چنان به نقل از رویترز آمده‌است که زلمی خلیل‌زاد آتش‌بس شش ماهه را مطرح کرده و نماینده‌گان طالبان به شرطی این را پذیرفته‌اند که با ضمانت کشور‌های امارات متحده عربی و پاکستان به ایجاد حکومت مؤقت توافق صورت گیرد که رهبر این حکومت به میل طالبان باشد.

  • آرمان ملی

اما روزنامه آرمان ملی نوشته‌است که افغان‌ها امارت طالبان را نمی‌خواهند.

در سرمقاله این روزنامه آمده‌است که در نشست ابوظبی نماینده‌گان طالبان با برخورد مغرورانه از دیدار با هیئت افغانستان انکار کرده‌اند.

در سرمقاله هم‌چنان نگاشته شده‌است که طالبان فکر می‌کنند که صلاحیت قدرت در افغانستان اند و در باره این کشور هر گونه گفتگو با این گروه مطرح شود.

اما سرمقاله نویس نوشته‌است که حکومت افغانستان به ارادۀ مردم این کشور به میان آمده است و هرچند این حکومت مشکلاتی هم دارد، اما به باور سرمقاله نویس می‌تواند از تمام اقوام افغانستان نماینده‌گی کند و نسبت به نظام طالبان بهتر است.

در بخش اخیر سرمقاله نوشته شده‌است که بدون شک افغان‌ها صلح می‌خواهند نه امارت طالبان و نیاز است طالبان از راه سیاست وارد حکومت شوند نه از راه‌های دیگر.

  • هیواد

روزنامه دولتی هیواد در سرمقاله در این باره نوشته است که حکومت افغانستان از هر نشست که سبب تأمین صلح شود از آن حمایت می‌کند.

در سرمقاله آمده‌است که در پروسه صلح معاملاتی که ارزش‌های ملی افغان‌ها را با خطر روبه‌رو کند قابل قبول نیست.

سرمقاله نویس به این باور است که افغان‌ها یک بار دیگر حکومت موقت را تجربه نخواهند کرد، بلکه هر گروه که می‌آید باید از طریق انتخابات ریاست جمهوری بالای کاندیدای خود کار کرده تا از این طریق قدرت را به دست بیاورد.

XS
SM
MD
LG