لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

روحانی: برای بررسی انتخابات کابل نیم از اسناد که نیاز است به ما نرسیده است


علی رضا روحانی سخنگو و کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان
علی رضا روحانی سخنگو و کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید تا کنون نیمِ از اسناد که این کمیسیون در پیوند به انتخابات کابل از کمیسیون مستقل انتخابات خواستار آن شده بود به این کمیسیون فرستاده نشده‌است.

کمیسیون مستقل انتخابات از اعلام نتایج ابتدایی انتخابات کابل تا چهار روز دیگر سخن می‌زند، اما کمیسیون شکایات انتخاباتی می‌گوید هنوز نیمِ از اسناد در پیوند به تقلب و تخلف‌های انتخابات کابل برای آنان فرستاده نشده‌است.

علی رضا روحانی سخنگو و کمیشنر کمیسیون شکایات انتخاباتی روز چهارشنبه «۲۸ قوس ۱۳۹۷» در صحبت با رادیو آزادی در این باره که اگر اسناد به گونه کامل برای آنان فرستاده نشود، در پیوند به انتخابات کابل چه تصمیمِ خواهند گرفت؟ گفت:

"با این بی‌نظمی ها که نتایج ابتدایی اعلام می‌شود بدون شک که مشکلات را برای ما ایجاد می‌کند، اسناد را که ما برای بررسی و رسیده‌گی انتخابات کابل نیاز داریم، متأسفانه نیمِ از آن را برای ما آماده نساخته است که امیدوار هستیم جداً این اسناد را در اختیار ما قرار دهند."

یک خانم افغان در حال رأی دهی در انتخابات ولسی جرگۀ ۲۸ میزان ۱۳۹۷ در کندهار
یک خانم افغان در حال رأی دهی در انتخابات ولسی جرگۀ ۲۸ میزان ۱۳۹۷ در کندهار

با این همه، قرار است امروز نتایج ابتدایی انتخابات ننگرهار از سوی کمیسیون مستقل انتخابات اعلام گردد، اما این‌جا معضل کابل به‌گفته کمیسیون شکایات انتخاباتی همچنان پا برجاست و شفافیت این روند در صورتِ اعتبار دارد که بر بنیاد اسناد و به‌گونه کامل بررسی شود.

این کمیسیون می‌گوید تأخیر در اعلام نتایج سه ولایت دیگر کارهای آنان را در پیوند به بررسی و رسیده‌گی شکایات انتخاباتی نیز با پراکنده‌گی روبه‌رو ساخته است.

تأخیر در اعلام نتایج سه ولایت دیگر کارهای آنان را در پیوند به بررسی و رسیده‌گی شکایات انتخاباتی نیز با پراکنده‌گی روبه‌رو ساخته است.

با این همه کمیسیون مستقل انتخابات تا کنون نتایج ابتدایی ۲۹ ولایت را اعلام کرده است و دو روز پیش گفت که بازشماری آرای کابل نیز به پایان رسیده‌است و نتایج آن تا یکشنبه هفته آینده اعلام می‌گردد.

اما شماری از کمیشنران این کمیسیون گفته اند مشکلات در انتخابات کابل به پیمانه‌ای است که تا پایان ماه قوس نیز نتایج آن اعلام نخواهد شد.

در این میان، میرزا محمد حق‌پرست معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، تمامی آن اسناد که کمیسیون شکایات انتخاباتی در پیوند به انتخابات کابل خواستار آن شده بود، برای این کمیسیون فرستاده شده‌است.

او افزود:

"بر اساس توافق میان دو کمیسیون و خواست رسمی کمیسیون شکایات همان اسناد که شامل نوارهای صوتی و اسنادِ که خواسته بود برای‌شان فرستاده شده است و ما تلاش می‌ورزیم که نتایج ابتدایی کابل را نیز تا یکشنبه آینده اعلام کنیم."

با آن که کمیسیون مستقل انتخابات از تلاش برای تأمین شفافیت در پیوند به انتخابات کابل سخن می‌زند، اما یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان می‌گوید، اگر انتخابات کابل بدون بررسی و رسیده‌گی به شکایات تقلب‌های آن اعلام گردد، نقض قانون است.

او افزود:

"اگر در نهایت کمیسیون شکایات دریابد که کمیسیون اسناد کافی را در اختیار آن‌ها قرار نمی‌دهد و زمینۀ بررسی‌ها را برای آنان محدود می‌سازد، کمیسیون شکایات بر اساس قانون می‌تواند به فیصله قبلی خود برگردد و آرای بایو متریک را اعتبار دهد."

آقای رشید می‌گوید ادامه اختلاف میان دو کمیسیون بر سر آرای انتخابات کابل بحران آفرین خواهد شد و اگر کمیسیون مستقل انتخابات حاضر نیست اسناد و مدارک را در اختیار کمیسیون شکایات انتخاباتی قرار دهد، این به معنای محدود ساختن روند بررسی شکایات و تلاش برای به چالش کشانیدن این روند خواهد بود.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG