لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۷

واکنش‌ها در پیوند به تصمیم دونالد ترمپ در مورد خروج سربازان امریکایی از سوریه!


دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا

تصمیم رئیس جمهور امریکا که سربازان این کشور را از سوریه خارج می‌کند با واکنش‌های جدی در داخل و خارج امریکا رو‌به‌رو شده است.

این تصمیم رئیس جمهور ترمپ در حلقات نظامی و اعضای کانگرس با واکنش جدی مقابل شده است.

چندین فرمانده نظامی امریکا که نام‌هایشان ذکر نشده به خبرگزاری رویترز گفته اند که این اعلان برای‌شان حیران کننده بود، زیرا آن‌ها در گذشته در مورد عواقب خروج فوری قوای امریکا از سوریه هشدار داده بودند، مخصوصاً تأثیر آن بالای جنگجویان تحت حمایت امریکا در سوریه.

این نگرانی تنها در بین فرماندهان نظامی دیده نمی‌شود، بلکه یک تعداد از اعضای کانگرس از حزب جمهوری‌خواه که رئیس جمهور ترمپ هم از این حزب می‌باشد گفته اند که این تصمیم یک استباه می‌باشد.

لیندسی گراهام سناتور جمهوری‌خواه که یک متحد مهم رئیس جمهور ترمپ می‌باشد، اظهار داشت این تصمیم رئیس جمهور امریکا برای رژیم رئیس جمهور سوریه بشار الاسد و متحدین آن ایران و روسیه یک پیروزی به شمار می‌رود.

لیندسی گراهام یک سناتور جمهوری‌خواه
لیندسی گراهام یک سناتور جمهوری‌خواه

مارکو روبیو ​سناتور دیگر جمهوری‌خواه این تصمیم را یک اشتباه جبران ناپذیر خواند و سناتور دموکرات جک رید آن‌را خیانت به متحدین کردی امریکا در سوریه حساب می‌کند.

رید اظهار داشت این اقدام نشان می‌دهد که ترمپ توانایی رهبری امریکا در سطح جهان را ندارد.

گراهام، روبیو و ۴ سناتور دیگر به رئیس جمهور ترمپ نامه فرستاده و گفته اند که این تصمیم پیش از وقت است.

در نامه نوشته شده که این تصمیم دکتاتور سوریه بشار الاسد را جسورتر خواهد ساخت و به رقیبان امریکا در منطقه یعنی ایران و روسیه کمک خواهد کرد.

وزارت خارجه بریتانیا و کشورهای دیگر متحد امریکا در سوریه هم از این تصمیم ناراحت اند.

روسیه از این تصمیم امریکا استقبال کرده و گفته است که این اقدام دورنمای حل سیاسی بحران سوریه را روشن‌تر می‌سازد.

البته روسیه و ایران از متحدین رژیم بشار الاسد می‌باشند.

رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ در یک پیام ویدیویی تویتر خود گفته است بعد از پیروزی تاریخی علیه گروه موسوم به دولت اسلامی در سوریه سربازان کشورش به خانه بر می‌گردند.

او گفته است که تمام سربازان امریکایی به صورت فوری خاک سوریه را ترک می‌کنند و در این مورد به فرماندهان دستور داده شده است.

او گفته است که داعش را با جدیت شکست داده‌اند و در جنگ علیه آن پیروز شده و دیگر سربازان امریکایی ضرور نیست که در سوریه باشند و زمان آن رسیده که این سربازان به خانه برگردند.

امریکا در حدود ۲۰۰۰ سرباز در سوریه دارد که اکثریت آن‌ها قوای عملیات خاص می‌باشند و با یک اتحاد کردها و گروه‌های عرب در جنگ علیه داعش فعالیت دارند.

اکثریت سربازان امریکایی در شمال شرق سوریه مستقر می‌باشند تا گروه‌های پراکندۀ شورشیان داعش را سرکوب کنند.

بعد از این تصمیم رئیس جمهور ترمپ دیگر معلوم نیست که سرنوشت این گروه‌های متحد امریکا در داخل سوریه چه می‌شود.

XS
SM
MD
LG