لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۷

زلمی خلیل‌زاد با رهبران حکومت وحدت ملی در کابل روی کدام موارد گفتگو کرد؟


زلمی خلیل‌زاد دیشب با رهبران حکومت وحدت ملی در کابل دیدار کرده‌است.
زلمی خلیل‌زاد دیشب با رهبران حکومت وحدت ملی در کابل دیدار کرده‌است.

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان دیشب با رهبران حکومت وحدت ملی در کابل دیدار کرده‌است.

در دیدار میان زلمی خلیل‌زاد و رهبران حکومت وحدت ملی در رابطه به گفتگوهای انجام شده با طالبان در ابوظبی و گام‌های بعدی در خصوص دیالوگ یا مذاکرات بین‌الافغانی گفتگو شده است.

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان در صفحه تویترش نوشته است که وی شب گذشته با رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله دیدار کرده است.

در ادامۀ تویت آقای خلیل‌زاد آمده است که وی امروز با اعضای جامعه مدنی، نماینده‌های احزاب سیاسی و جوانان افغان نیز در مورد نتایج مذاکرات اخیرش با نماینده‌های طالبان گفتگو می‌کند.

در عین حال سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید که آقای خلیل‌زاد امروز با رهبری شورای عالی صلح نیز دیدار می‌کند و توقع می‌رود که تلاش‌های اخیر سبب تأمین صلح در این کشور گردد.

سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان
سید احسان طاهری سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان

او افزود:

"ما ضرورت داریم که مذاکرات میان حکومت و طالبان را به زودی آغاز کنیم، نشست‌های انجام شده در این زمینه خیلی مهم است و ادامه می‌یابد تا آن که راه و فرصتی را دریابیم که مذاکرات صلح بین حکومت و طالبان صورت بگیرد، برای ما گفتگوهای رو در رو میان حکومت و طالبان مهم است."

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به روز های دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه در ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی با نماینده‌گان طالبان گفتگو کرد.

در این مذاکرات نماینده‌های عربستان سعودی، امارات متحده عربی و پاکستان نیز حضور داشتند.

زلمی خلیل‌زاد پیش از آمدن به کابل دیروز به هدف گفتگو با مقامات پاکستانی به آن کشور رفت.

یکی از سخنگویان سفارت امریکا در کابل گفته که آقای خلیل‌زاد در اسلام‌آباد با قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی پاکستان در باره صلح افغانستان گفتگو کرده است.

تا هنوز جزئیات در مورد نشست ابوظبی میان خلیل‌زاد و نماینده‌های طالبان نشر نشده، اما در برخی از گزارش‌ها گفته شده که دو طرف در مورد؛

تاریخ خروج نیروهای بین‌المللی

  • ایجاد حکومت موقت.
  • رهایی زندانیان طالب.
  • آتش‌بس
  • بیرون ساختن نام‌های رهبران این گروه از لیست سیاه صحبت کرده اند.

طالبان با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که در نشست امارات متحده عربی میان زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌های این گروه در مورد حکومت موقت و آتش‌بس بحث نشده‌است.

اما حمدالله محب مشاور امنیت ملی افغانستان در صفحه تویترش نوشته که قدرت تصمیم‌گیری در باره آیندۀ افغانستان به افغان‌ها و رهبران منتخب این کشور تعلق دارد، جایگزینی برای یک دولت منتخب وجود ندارد و قربانی‌های مردم افغانستان مورد معامله قرار نخواهد گرفت.

وی همچنان تأکید کرده که هیچ کشور یا فرد دیگری حق یا اقتدار برای تشکیل فرمول‌ها یا ساختارهای جدید برای افغانستان را ندارد، از جمله اختیارات سیاسی که قانون اساسی افغانستان را نقض می‌کند.

از سوی دیگر یک منبع معتبر حکومتی به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان در مورد برخی موارد نشست ابوظبی اعتراض دارد.

  • عدم فراهم کردن زمینه گفتگو میان هیئت حکومت افغانستان با طالبان.
  • بحث در مورد حکومت موقت.
  • نشر نشدن اعلامیۀ مشترک از سوی سعودی، امارات متحده عربی و پاکستان.
  • تبلیغات طالبان به نفع‌شان از این نشست.

این همه مواردی است که به‌گفته این منبع سبب اعتراض حکومت افغانستان شده است.

در این حال عرفان‌الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه می‌گوید که همه افغان‌ها خواهان تأمین صلح در این کشور اند، اما وی تأکید می‌کند که در روند صلح باید خواست‌های همه جوانب در نظر گرفته شود.

عرفان‌الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه
عرفان‌الله عرفان نایب منشی ولسی جرگه

او افزود:

"این یک ضرورت است که باید صلح یک طرفه و تحمیلی نباشد، بلکه بر مبنای واقعیت‌های افغانستان و تفاهم دو طرف صورت گیرد و رهبری آن بدست افغان‌ها باشد. در پهلوی آن خواست‌های دو طرف یعنی هم حکومت افغانستان و هم طالبان در نظر گرفته شود و همه در نظام آیندۀ افغانستان خود را ببینند."

هرچند تا حالا در مورد زمان و مکان دقیق نشست بعدی میان امریکا و طالبان جزئیات ارائه نشده، اما آژانس خبری دولتی امارات متحده عربی گزارش داده که مرحله بعدی این گفتگوها نیز در ابوظبی انجام خواهد شد.

حالا دیده شود که مرحله بعدی گفتگوهای زلمی خلیل‌زاد با طالبان چگونه پیش خواهد رفت و آیا طالبان برای مذاکرات رو در رو با حکومت افغانستان آنچه در این روند بسیار با اهمیت پنداشته می‌شود، حاضر خواهند شد یا نه؟

گزارش: نسیم شفق

XS
SM
MD
LG