لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۴

البانیا ۲ دیپلومات ایرانی را به دلایل امنیتی اخراج کرده‌است


البانیا می‌گوید، دو دیپلومات ایرانی را به دلایل امنیتی از این کشور اخراج کرده است.

یک دیپلومات امریکایی گفته است که سفیر ایران در کشورهای بالکان یکی از این دو دیپلومات است.

ادلیرا پرندی (Edlira Prendi) سخنگوی وزارت خارجه البانیا نزدهم دسمبر به خبرنگاران گفت، این دو دیپلومات ایرانی به "اشتراک در فعالیت‌های که امنیت این کشور را متضرر می‌سازد" و تخطی از "موقف دیپلوماتیک" مظنون می‌باشند.

مقامات البانیایی از ارائه معلومات در مورد هویت این دیپلوماتان ایرانی خودداری کرده اند.

اما جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا از طریق شبکه اجتماعی تویتر نوشته است "ادی راما (Edi Rama) صدراعظم البانیا سفیر ایران را اخراج کرد، این یک سیگنال برای مقامات ایران است که حمایت آن‌ها از تروریزم تحمل نخواهد شد."

جان بولتون همچنان گفته است "ما از صدراعظم ادی راما (Edi Rama) و مردم البانیا در ایستاده‌گی شان در برابر سلوک بی‌باکانه ایران در اروپا و سرتاسر جهان، حمایت می‌کنیم."

مایک پامپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا در یک اعلامیه، این دو دیپلومات را "دو مأمور ایرانی که پلان حملات تروریستی را در البانیا داشتند" توصیف کرده است.

آژانس‌های خبری هویت سفیر ایران در شهر تیرانا (Tirana) پایتخت البانیا را غلام حسین محمدنیا گزارش داده اند.

آژانس خبری رویترز گزارش داده است که یک دیپلوت ایرانی که با وی تماس گرفته شد، در این مورد عکس‌العمل ارائه نکرد و تیلیفون‌های سفارت ایران در تیرانا پاسخ نداده اند.

تلویزیون پرایوت تاپ چینل (Private Top Channel television) گفته است که این دو دیپلومات ایرانی به طرح حمله بالای یک مسابقه انتخابی برای جام جهانی فوتبال در سال ۲۰۱۶ میلادی که بین تیم‌های البانیا و اسرائیل صورت گرفت، متهم اند.

به تعقیب این مسابقه حدود ۲۰ تن در البانیا که اکثریت نفوس آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند و در کوسوو دستگیر شدند.

روابط بین البانیا و ایران بعد از آن با تنش‌های مواجه شد که حدود دو هزار تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی به البانیا آمدند.

کشور البانیا این اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران را به تقاضای ایالات متحدۀ امریکا و سازمان ملل‌متحد بعد از آن پذیرفت که آن‌ها مجبور به ترک عراق شدند.

XS
SM
MD
LG