لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۴

آماده‌گی‌های حدود ۱۰ تن برای رقابت بر سر کرسی ریاست جمهوری افغانستان


هم‌زمان با اعلام آماده‌گی احمد ولی مسعود و محمد حنیف اتمر برای ثبت نام به عنوان کاندیداهای ریاست جمهوری، کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، از روز گذشته تا حال ۶ تن به هدف کاندیدا شدن در انتخابات آینده بسته‌های معلوماتی را از این کمیسیون به دست آورده‌اند.

احمد ولی مسعود رهبر جریان سیاسی وفاق ملی روز پنج‌شنبه در یک نشست در کابل اعلام کرد که در برای به دست آوردن کرسی ریاست جمهوری در انتخابات آینده وارد کارزارهای انتخاباتی خواهد شد.

آقای مسعود اما در باره چگونگی و ساختار تکت انتخاباتی‌اش چیزی نگفت:

"این بار با برنامه وفاق ملی و توکل به خداوند سبحان و تکیه به مردم افغانستان با فرصت از انتخابات پیش‌رو آماده ثبت نام در مقام کاندیدای ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ در کشور می‌باشم."

احمد ولی مسعود رهبر جریان سیاسی وفاق ملی
احمد ولی مسعود رهبر جریان سیاسی وفاق ملی

هم‌زمان با این یک منبع نزدیک به محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی رئیس جمهور روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، تکت انتخاباتی آقای اتمر تمام مراحل قانونی برای نام نویسی را تکمیل کرده و قرار است در جریان هفته آینده این تکت رسماً در کمیسیون مستقل انتخابات ثبت نام کند.

بر اساس جدول زمان بندی انتخابات ریاست جمهوری ۳۱ حمل سال آینده، قرار است روند نام نویسی کاندیداهای ریاست جمهوری روز شنبه هفته آینده (اول جدی) آغاز و تا دوازدهم همین ماه ادامه یابد.

پیش از این محمد اشرف غنی رئیس جمهور فعلی افغانستان گفته است که برای رسیدن دوباره به کرسی ریاست جمهوری وارد کارزارهای انتخاباتی خواهد شد.

اما سخنگویان رئیس جمهور تا حال در باره چگونگی و ساختار تکت انتخاباتی آقای غنی به رسانه‌ها چیزی نگفته اند.

در همین حال کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید، از روز گذشته که روند توزیع بسته‌های معلوماتی به هدف نام نویسی کاندیداها آغاز شده تا حال شش تن این بسته ها را به دست آورده اند.

عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی این کمیسیون روز پنج شنبه به رادیو آزادی گفت:

عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات
عبدالعزیز ابراهیمی معاون سخنگوی کمیسیون انتخابات

او افزود:

"تا اکنون شش تن به شمول انوار الحق احدی، نورالحق علومی، عنایت الله حفیظ، عظیم الله عظیمی، نور رحمان لیوال و محمد حکیم تورسن بسته های معلوماتی را از دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات به دست آورده اند."

آقای ابراهیمی می گوید، بسته های معلومات شامل فورم های عدم مسئولیت جرمی، ثبت دارایی‌ها، صحی، لیست حامیان و برخی موارد دیگر می باشند.

در کنار این پیش از این برخی جریان‌های سیاسی دیگر مانند ائتلاف ملی بزرگ افغانستان و حزب اسلامی گفته اند که صحبت‌ها روی معرفی کاندیداهای مورد حمایت شان ادامه دارند.

داشتن یک کاندیدای واحد، حمایت از یک کاندیدای بیرون از ائتلاف و احتمال حمایت از چندین کاندیدا از گزینه‌های اند که ائتلاف ملی بزرگ افغانستان روی آن کار می‌کند.

فضل رحمان اوریا سخنگوی این ائتلاف روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، ممکن یک یا دو گزینه از سوی ائتلاف عملی شود.

در همین حال عبدالرشید دوستم معاون اول رئیس جمهور و رهبر حزب جنیش ملی افغانستان تصمیم بر این دارد تا یکی از کادرهای ترکتبار را به عنوان معاون اول در یکی از تکت های انتخاباتی معرفی کند.

بشیر احمد ته ینج سخنگوی این حزب روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت:

بشیر احمد ته ینج
بشیر احمد ته ینج

"عبدالرشید دوستم ترجیح داده که یکی از کادر های ترکتبار را در معاونیت پیشکش کند و خودش منحیث یک بزرگ ملی در امور کشور داری در آیندۀ افغانستان جایگاهی را احراز کند."

آقای ته ینج همچنان می‌گوید، تا حال با تمام کاندیداهای احتمالی صحبت های دو جانبه انجام شده و هنوز تصمیم گرفته نشده که حزب جنبش ملی با کدام یک از کاندیداها کنار خواهد آمد.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG