لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۵

بخش جدید آموزش های تخنیکی در کابل افتتاح شد


بخش جدید آموزش های تخنیکی در مرکز آموزش های حرفه‌ای افغان کوریا در کابل به روز پنجشنبه افتتاح شد.

مرکز آموزش‌های حرفه‌ای افغان کوریا تلاش‌ها را برای آموزش‌های بهتر و مسلکی جوانان افغان بیشتر ساخته است.

به همین هدف روز پنجشنبه قرارداد فعالیت بخش آموزش های تخنیکی و مسلکی میان وزارت کار، اتاق تجارت و صنایع، انجمن صنایع و مرکز بین المللی افغان کوریا در کابل امضأ شد.

فیض الله ذکی وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان در مراسم افتتاح این بخش ابراز امیدواری کرد که فارغان این بخش بتوانند به مشکلات تخنیکی فابریکه‌های تولیدی رسیده‌گی کنند.

فیض‎الله ذکی وزیر کار و امور اجتماعی افغاستان
فیض‎الله ذکی وزیر کار و امور اجتماعی افغاستان

او افزود:

"این وزارت در همآهنگی با اداره کوریا در قدم نخست کارگران را برای بخش‌های اداری و تخنیکی فابریکه‌ها آموزش می‌دهد که بخش‌های برق، کمپیوتر و بخش‌های پیشرفته فابریکه های نیز در آن شامل است، ممکن از این طریق تعدادی زیادی از مردم صاحب کار شوند."

مسئولان مرکز افغان کوریا در کابل می‌گویند که در حال حاضر در بخش های مختلف این مرکز صدها تن به شمول زنان مصروف آموزش‌های مسلکی و حرفه‌ای هستند.

به گفته رئیس مرکز افغان کوریا روند آموزش کارگران مسلکی در این مرکز براساس تقاضای مارکیت کار ادامه دارد و از فعالیت این مرکز در سال ۲۰۰۵ تا حالا نزدیک به هشت هزار تن را به شمول زنان آموزش داده‌اند.

در این حال خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید که حالا بیشتر کارمندان فنی و تخنیکی فابریکه‌های تولیدی در این کشور اتباع خارجی بوده اما وی ابراز امیدواری کرد که فارغان بخش جدید مرکز آموزش‌های حرفه ای افغان کوریا جای آنان را بگیرند.

خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان
خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان

در عین حال برخی‌ها می‌گویند، شماری از جوانانی که تحصیل کرده اند و یا از مرکز آموزش های حرفه ای افغان کوریا سند فراغت بدست آورده اند نیز با مشکل بی کاری رو به رو هستند.

حبیب الله یکی از این جوانان در این باره به رادیو آزادی گفت:

"شرایط کار در افغانستان بسیار خراب است، من از بخش طبابت فارغ شده ام اما کار برایم پیدا نشده است به هر اداره که میروم بی‌نتیجه است واسطه ندارم و بی کار هستم، از دولت می‌خواهیم که فابریکه بسازد و پروژه ها را راه اندازی نماید تا مردم مصروف کار شوند."

وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان پیش از این با اشاره به برگشت هزاران خانواده مهاجر افغان و فراغت ده‌ها هزار جوان از موسسات تحصیلات عالی و نیمه عالی گفته که ارقام افراد بیکار در این کشور همه ساله بیشتر می‌شود.

از سوی هم اتحادیه کارگران افغانستان می‌گوید که بخاطر برطرف ساختن مشکل بیکاری در این کشور باید برنامه های اساسی و گسترده روی دست گرفته شود.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG