لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۱

خلیل‌زاد: حاضر نشدن طالبان برای مذاکره با هیئت حکومت به ضرر شان تمام می‌شود


ارشیف
ارشیف

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان می گوید که حاضر نشدن طالبان برای مذاکره با نماینده‌های حکومت افغانستان یک اشتباه طالبان بوده و به ضرر شان تمام خواهد شد.

در حالی‌که طالبان در نشست ابوظبی حاضر نشدن تا با نماینده‌های حکومت افغانستان دور یک میز بنشیند حالا نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان می گوید که این یک اشتباه طالبان بوده و تاثیر منفی خواهد گذاشت.

زلمی خلیلزاد روز پنجشنبه در یک مصاحبه اختصاصی به آریانا نیوز گفت است که پاکستان، امارات متحده عربی، عربستان و امریکا همه تلاش داشتند تا طالبان و نماینده‌های حکومت افغانستان دور یک میز بنشیند.

زلمی خلیل‌زاد
زلمی خلیل‌زاد

او افزود:

"در قسمت طالبان یک سوال است پیش مه که آیا جدی هستند یا نه می‌گویند که جدی هستیم اما در عمل ببنیم مثلاً نشست با افغان‌ها و قبولی یکدیگر هنوز یک سوال است، حاضر نبودن شان در ابوظبی که یک اشتباه بود که به ضرر شان تمام خواهد شد یک سوال را مطرح کرده که این‌ها چقدر در باره صلح جدی هستند."

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان به روز های دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه در ابوظبی پایتخت امارات متحده عربی با نماینده‌گان طالبان گفتگو کرد.

در این مذاکرات نماینده‌های عربستان سعودی، امارات متحده عربی و پاکستان نیز حضور داشتند.

آقای خلیلزاد افزود که خط قرمز طالبان این بوده که باید روی حضور نیرو های خارجی در آینده در افغانستان موافقه صورت گیرد.

به گفته وی، طالبان به این باور اند که به گذشته بر نمی گردند و میخواهند در باره آینده سیاسی افغانستان موافقه کنند.

نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا در امور صلح افغانستان گفت که تاکید امریکا اینست که اگر طالبان صلح میخواهند باید دور یک میز باید بنشیند و یکدیگر را بپزیرند و احترام بگذارند.

آقای خلیلزاد افزود که امارات متحده عربی و عربستان در این نشست تاکید کردند که باید آتش بس سه ماهه صورت گیرد اما به گفته خلیل‌زاد طالبان برای پاسخ این خواست وقت خواسته اند.

وی تاکید دارد که اگر پیش از انتخابات موافقه صلح صورت گیرد بهتر خواهد بود و امکان آن موجود است.

آقای خلیل‌زاد همچنان در باره نگرانی‌ها مبنی بر ایجاد حکومت موقت افزود که در گفتگو مستقیم با نماینده‌های طالبان روی مسایل سیاسی افغانستان و انتخابات این کشور یک جمله هم رد و بدل نشده است.

به گفته وی امریکا نمی‌خواهد در مسایل داخلی افغانستان تماس بگیرد اما بر حفظ دستاورد های هفده ساله ارج می گذارد.

اما شورای امنیت ملی افغانستان میگوید که هیچ کشور یا فردی حق بحث در خصوص ساختار جدید حکومتی و تقسیمات سیاسی افغانستان را ندارد.

طارق آرین سخنگوی این شورا با فرستادن ویدیوی به رسانه‌ها گفته است که صلاحیت تصمیم گیری در باره آینده افغانستان را افغان‌ها و رهبران این کشور دارند.

او افزود:

"هیچ کشوری یا فردی حق و صلاحیت بحث در خصوص ساختارهای جدید حکومتی را ندارد به شمول تقسیمات سیاسی که قانون اساسی افغانستان را نقض می کند، صلاحیت تصمیم گیری در باره آینده افغانستان را افغان‌ها و رهبران این کشور دارند و جاگزین برای یک دولت منتخب وجود ندارد و مردم باید مطمئین باشند که قربانی های ملت هرگز معامله نخواهد شد."

برخی از کارشناسان امور از جمله انتظار خادم به این باور است که جنگ و صلح مربوط به افغانستان است و باید افغان ها در این باره تصمیم بگیرند نه کسی دیگر.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG