لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۵

وزارت تجارت و صنایع: صادرات افغانستان از ۳ درصد به ۱۰ درصد افزایش یافته است


وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، صادرات این کشور از سه درصد به ده درصد افزایش یافته است.

وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید، برای نخستین بار صادرات افغانستان به یک اندازه قابل ملاحظه رسیده است.

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت که صادرات افغانستان در مقایسه با چهار سال قبل هفت درصد افزایش داشته و اکنون به ده درصد رسیده است.

او افزود:

"چهار سال قبل در سال ۲۰۱۵ صادرات ما ۵۱۴ میلیون دالر بود، اما اکنون ۸۸۳ میلیون دالر رسیده است، امسال رشد صادرات ما حدود بیست درصد است و اگر با چهار سال قبل مقایسه کنیم صادرات ما ۴۵ درصد رشد کرده است."

مسافر قوقندی
مسافر قوقندی

وی می گوید که عامل اصلی افزایش صادرات، استفاده و از دیاد دهلیز‌های هوایی و زمینی، افزایش بازار‌ها برای محصولات افغانی، بلند رفتن کیفیت محصولات افغانی و استراتِژی ملی صادرات است که بر صادرات تاکید دارد.

این در حالیست که پیش این افغانستان بگونه کامل یک کشور وارداتی شمرده میشد.

محاط بودن افغانستان به خشکه و ادامه جنگ در این کشور همواره یک مانع بزرگ در برابر تولیدات افغانی و صادرات این کشور محسوب میشود.

اما حکومت افغانستان می گوید که بندر چابهار، یک کمربند یک راه، استفاده از راه لاجورد و افتتاح دهلیز‌های هوایی این موانع را شکستانده و حکومت میخواهد تا در سال آینده صادرات این کشور به یک میلیارد دالربرسد.

شماری از کارشناسان اقتصادی از جمله تاج محمد تلاش افزایش صادرات را یک دستاورد می‌خواند اما می‌گوید که حکومت باید تلاش بیشتر در این زمینه داشته باشد.

او افزود:

"ده درصد صادرات قابل حمایت است، ما باید به آن خوشبین باشیم، باید از چانس‌های بزرگ مانند حمایت بانک جهانی از افغانستان، بانک انکشاف آسیایی، بانک‌های اسلامی، ناتو، ریکا و برنامه‌های دیگر اقتصادی استفاده اعظمی کنیم تا در زنده‌گی مردم عام تغییرات اساسی بیاید."

به گفته آقای تلاش، افزایش گراف صادرات باید بخاطر تحرک اقتصادی دوام پیدا کند در غیر آن به گفته وی محدود باقی خواهد ماند.

وی افزود که بیشترین صادرات افغانستان را محصولات زراعتی تشکیل میدهد از همینرو حکومت باید کمک دوامدار با دهاقین و باغداران داشته باشد.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG