لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۵

تبصرۀ روزنامه‌های بین المللی در مورد مسایل مربوط به افغانستان!


  • تایمز

روزنامه تایمز چاپ بریتانیا به مذاکرات ابوظبی میان نماینده امریکا و هیئت طالبان توجه کرده و نوشته است، واشنگتن آماده است تا برنامه خروج نیرو‌ها از افغانستان را در بدل آتش بس طالبان تعیین کند.

به نوشته روزنامه، زلمی خلیل‌زاد نماینده امریکا برای صلح افغانستان، چهار دور گفتگو‌ها را در هفته‌های گذشته با طالبان انجام داده و حالا مهم‌ترین خواست او آتش بس برای اعتماد سازی در پروسه صلح است.

یک منبع نزدیک به مذاکره کننده‌های طالبان به روزنامه تایمز گفته است ایالات متحده خواهان حفظ سه پایگاه نظامی‌اش در افغانستان است اما امریکا اطمینان داده که در مسایل داخلی این کشور مداخله نخواهد کرد.

به گفته منبع، مسئولیت امنیت افغانستان به عهده نیرو‌های افغان خواهد بود.

این فرد نزدیک به طالبان همچنان گفته است امریکا خواهان حفظ پایگاه‌های نظامی در افغانستان به خاطر محافظت از منافعش در برابر روسیه و چین است.

به نوشته تایمز، طالبان شماری از جنگجویان شان‌را از سال ۲۰۱۴ پس از آن از دست دادند که آنها به گروه داعش بیعت کردند و حالا نگرانی وجود دارد که در صورت اختلاف‌ها شاید شمار بیشتر طالبان با داعش بپیوندند.

روزنامه در ادامه نوشته که گروه‌های مختلف در مورد مذاکرات با طالبان، به خاطر منافع خود‌شان تلاش می‌کنند.

چنانچه گروه‌های نزدیک به پاکستان از مذاکرات امریکا حمایت کرده‌اند و گروه‌های مرتبط با ایران، این گفتگو‌ها را بی‌مفهوم و ضیاع وقت دانسته اند.

  • میلیتری

روزنامه امریکایی میلیتری تایمز هم به دیدار زلمی خلیل‌زاد و نماینده‌های طالبان در ابوظبی تمرکز کرده است.

به نوشته روزنامه، آقای خلیل‌زاد این مذاکرات را موثر و سازنده می‌داند.

خلیل‌زاد روز چهارشنبه پیش از سفرش به کابل، به پاکستان رفت و با جنرال قمر جاوید باجوه لوی درستیز اردوی آن‌کشور دیدار کرد.

به نوشته میلیتری تایمز، آقای خلیل‌زاد در مورد نشست ابوظبی برای باجوه که گفته میشود کشورش برای آوردن طالبان و شبکه حقانی به نشست ابوظبی نقش داشت، معلومات داد.

روزنامه می‌نویسد نخستین بار بود که نماینده امریکا با یک عضو شبکه حقانی در یک نشست حضور یافت.

زلمی خلیل‌زاد گفته که شرکت کننده‌ها در نشست ابوظبی تاکید کردند که طالبان باید به خاطر گفتگو روی آینده افغانستان، با نماینده‌های حکومت مذاکره کنند.

طالبان میگویند توقف بمباران و خروج نیرو‌های بین المللی از افغانستان، مواردی بودند که بر آنها در نشست ابوظبی تاکید کردند.

روزنامه میلیتری تایمز نیز هم مانند سایر رسانه‌های غربی نوشته که هیئت حکومت افغانستان به ابوظبی رفته بود اما طالبان با اعضای این هیئت دیدار نکردند.

XS
SM
MD
LG